Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Hur många gratisläsare kommer att betala, Lars Johansson?

Publicerad: 31 oktober 2008, 06:41

Helsingborgs Dagblad har 12000 färska hushåll inne som resultat av en omgörning av tidningen och ett gratiserbjudande. Responsen är dubbelt så stor som den väntade. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionHelsingborgs DagbladKampanj

HDs kampanj för den omgjorda tidningen

– Jag har ingen aning. Förr sålde man in 20 procent, men så fungerar det inte längre.

Säljer ni in 5-10 procent är det bra.

– Ja, visst är det.

Gratistidning till 12000 i två månader – vad kostar kampanjen?

– Jag vet inte riktigt.

Med en kostnad på omkring 5 kronor för tryck och distribution borde det bli bortåt 4 miljoner?

– Det kostar så mycket, snarare 2 miljoner. Vi har också sålt extra på uppgången.

I början på oktober gjorde HD om sin paketering och tog bort några lokalsidor i de tre editionerna.

– De urbana läsarna är nöjda, de i Helsingborg, Landskrona och Ängelholm. De tyckte att tidningen var för tjock. Läsarundersökningar visade att för mycket av tidningen blev oläst.
– Men en del läsare på landsbygden är missnöjda. Vi har väl haft 30 som sagt upp tidningen på grund av omgörningen.
– Omgörningen får konsekvensen att vi kan minska snittantalet sidor i tidningen från 90 till 84. Det sparar oss 3 miljoner på helåret.

Hur ser det ut inför 2009?

– Vi är lika oroade som alla andra. Bilannonseringen har dött, fastigheter är osäkert, och så jobben?{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=1}

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.