Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Hufvudstadsbladet i spansk dräkt

Publicerad: 11 maj 2009, 12:06

Finlands ledande svenskspråkiga dagstidning, Hufvudstadsbladet, har fått en ny kostym.
Nyheterna flyttas längst fram i papperstidningen och man ökar samtidigt satsningen på webben.


Måndagen den 11 maj kom första numret av nya Hufvudstadsbladet, som tagits fram med hjälp av tidningskonsulten Javier Errea från Pamplona.

Senast tidningen gjordes om var för nästan fem år sedan, då den förvandlades till tabloid.

Den nya ”Husis” är tredelad och detta markeras också med olika färgsignaler. Störst vikt läggs vid nyheterna och först efter dem kommer ledarna.

Mittendelen ger mer fördjupad information och bakgrunder än tidigare. Till exempel för den som läser på pendeltåget eller vill återkomma till tidningen på kvällen.

Den tredje delen innehåller sport och tidsfördriv med mera.

Chefredaktör Hannu Olkinuora säger till den egna tidningen att han tror att upplagan, som idag ligger runt, 51 000 kan komma att stiga något initialt. ”Men det är det långsiktiga arbetet som göra att vi attraherar och engagerar våra läsare.”

På tidningens fråga om det är den vikande annonsmarknaden som gör att 
nya HBL är mer kompakt svarar han:

– Huvudsyftet är att tidningen ska ge ett mervärde och vara mer läsarvänlig, att tydligt markera tonartsbyte när fördjupning ersätter nyheter.

– Men visst syns lågkonjunkturen på annonssidan, mycket tydligare än på prenumerationerna.

Sören Viktorsson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.