måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Hon ser säljarnas luckor

Publicerad: 2 december 2004, 12:54

Dagspress och dess representanter får godkänt av Karin Schütz, medierådgivare och printansvarig på medierådgivningsbyrån GoBizkit. Men bra kan givetvis bli bättre.


SJ och Adobe är hennes huvudsakliga uppdragsgivare. Det gäller att ha järnkoll på vilka budskap de vill ha ut och till vilka. För att hitta rätt kanal använder hon sig mycket av statistikdatabaser, främst Orvesto men också samtalen på det egna kontoret. Varje måndag sätter sig alla ner för att gå igenom senaste veckans händelser, vad de vet eller tror är på gång, samt skissa på hur den kommande veckan ska se ut. Allt för att alla ska vara så uppdaterade som möjligt på alla fronter.
Dessutom finns det en faktor till som påverkar hennes rekommendationer. Magkänslan.
– Men det gäller att inte låta den ta överhand.
Går det att påverka er?
– Självklart. Även om vi har en klar bild om hur omvärlden ser ut.
Telefonen ringer ofta. För det mesta är det olika medierepresentanter som hör av sig. I regel sköter de sig bra. De är pålästa och visar att de brinner för mediet:
– Det värsta som finns är när man efter en dragning frågar vad en halvsida kostar och de börjar bläddra i en pärm. Sånt ska de kunna som ett rinnande vatten. Eller när man känner att de inte är stolta över sin produkt. Det märks när man sitter på den här sidan, säger Karin Schütz.
Hon har också ett annat önskemål på säljarna. De ska ha något nytt att komma med.
– Då menar jag inte nya räckviddssiffror utan en ny produkt, ett nytt grepp eller nya idéer som innebär en skillnad för mina kunder.

Vill veta direkt

Det gäller att vara snabbt ute. I bland händer det att informationen om dessa nyheter kommer ut via branschmedier till exempel. Det tycker inte Karin Schütz är helt lyckat alla gånger.
– När våra kunder då ringer och frågar efter mer information har vi inte det.
Karin Schütz är den som har huvudansvaret för print på byrån. Hon ser flera anledningar till varför kunderna ska gå i dagspress.
– När det gäller lokal förankring finns i stort sett inget som slår det.
Bra räckvidd och trovärdig miljö är två andra faktorer som talar för att annonsera i dagspress enligt henne. Vilket gäller i alla målgrupper.
– Att 78 procent av alla mellan 15 och 24 läser en dagstidning varje dag är en väldigt bra siffra som det är bra att Tidningsutgivarna lyft fram.
Det finns ändå kunder som hon inte tycker ska satsa på att gå i dagspress. Främst handlar det om sådana som vill synas i en relativt exklusiv omgivning, på glansigt papper. Till exempel image- annonsering av vissa smycken och dyrare kosmetika. Det kan också handla om att kunden är ute efter en smal målgrupp eller då produkten eller budskapet kräver rörliga bilder av någon orsak.
– Då kan det bli ett för stort spill i relation till vad det kostar.
Dagspress är dyr överlag men kan vara prisvärd, anser hon.

Bättrat sig

Hon opponerar sig mot påståendet att dagspressen är stelbenta motståndare till kreativa annonslösningar. Numera.
– För fyra år sedan, när jag började som medierådgivare var det nog så, men de senaste åren har det hänt mycket. Det är jättekul. Och jätteviktigt.
Hon får förfrågningar från sina kunder hur deras budskap ska kunna sticka ut.
Hur ofta händer det?
– Ganska ofta. Men då handlar det inte bara om annonsformat utan även andra lösningar.
När de har kommit på en tilltalande lösning för att få ut ett budskap kontaktar de en reklambyrå som utformar själva reklamen. På GoBizkit finns nyskapandet på ett annat plan.
– Vi försöker hitta nya medielösningar för våra kunder. Inte bara traditionell annonsering. Det får gärna vara något enkelt, som till exempel en vepa på Volkswagens huvudkontor eller olika sorters cross-promotion mellan olika kunder.

MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev