Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Högtrycket håller i sig

Publicerad: 2 maj 2006, 13:09

Annonsmarknaden fortsätter att växa. Första kvartalet blev tillväxten 11,6 procent.
Bäst går det för nätannonsering. Av dagspressen vara det bara storstadstidningarna som kunde redovisa en tvåsiffrig ökning visar siffror från IRM.


Tillväxten för annonsmarknaden under årets tre första månader är den bästa sedan år 2000. Från januari till mars köptes det medieutrymme för över 6,7 miljarder kronor i Sverige.
Tv ökar sin reklamförsäljning ordentligt. Första kvartalet var tillväxten 15 procent vilket är mer än vad Institutet för reklam- och mediestatistik tidigare prognostiserat.
En förklaring kan vara att digitaliseringen ökat penetrationen och även inneburit att antalet nisch-kanaler ökat, två faktorer som kan ha lockat annonsörerna.
Det är också andra kvartalet i rad tv är större än landsortspress och därigenom också största mediekanal för annonsörerna.
Storstadspressens ökning första kvartalet är tvåsiffrig. För övriga kategorier inom dagspressen stannar tillväxten på omkring fem procent. Bra eller dåligt?
– Landsortspressens tillväxt i pengar är i paritet med flera andra mediekanalers. Och kvällspressen har haft en tvåsiffrig ökning i nio kvartal, det kan inte hålla i sig hur länge som helst, säger Elisabeth Trotzig, vd för IRM.
Nätannonseringen fortsätter att redovisa rejäla ökningar, detta kvartal blev det hela 46 procent. Andelen av mediekakan ligger nu på åtta procent.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev