Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Högtryck även på norska annonsmarknaden

Publicerad: 8 september 2010, 06:35

Andra kvartalet fick den norska annonsmarknaden en rejäl skjuts. Totalt ökade köpen med 8,2 procent enligt nya siffror från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRMNorge

Årets första tre månader var det nästan stiltje på annonsmarknaden i Norge. Men sedan har det tagit fart ordentligt. Andra kvartalet var tillväxten 8,2 procent enligt ny statistik från Institutet för reklam och  medieanalys, IRM.

   I Norge ligger man ett kvartal efter oss i Sverige, säger IRM:s vd Magnus Anshelm.

Han konstaterar också att tappet var större i Norge under 2009 än i Sverige. Men att man föll från en betydligt högre nivå. Och att man fortfarande ligger högst i Västeuropa om man räknar reklamköp per capita.

Internet och tv var vinnare andra kvartalet med en tillväxt på 20 respektive 15 procent jämfört med samma period 2009. För dagspressen gick det sämre, där stannade tillväxten på 3,6 procent. Helt tack vare att försäljningen ökade rejält för storstads- och rikstidningar. Lokaltidningarnas försäljning låg kvar på samma nivå som 2009.

Den 22 september kommer nya prognoser från IRM om utvecklingen på den norska marknaden.

Vi kommer att revidera upp den. För det är ett bra tryck där. Konsumtionstrycket är till exempel högre där än i Sverige. Och deras ekonomi har, precis som den svenska, klarat sig betydligt bättre än större delar av den Västeuropeiska under senaste tiden av oro och osäkerhet.

Stabilt högtryck på annonsfronten

Svensk annonsering ökar mest i Norden

Ämnen i artikeln:

IRMNorge

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev