Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Högsta Domstolen prövar reklamavbrott

Publicerad: 27 oktober 2006, 10:53

TV4:s reklamavbrott i Vilgot Sjömans film "Alfred" och Claes Erikssons "Hajen som visste för mycket" prövas i HD. Frågan är om en tv-kanal får bryta långfilmer för reklam utan regissörens samtycke, skriver dn.se


Hovrättens dom innebär att en kanal som sänder från Sverige måste ha upphovsmannens godkännande för att få göra reklamavbrott. TV4:s ledning har tidigare hävdat att domen inte har någon större betydelse eftersom man löser frågan avtalsvägen med berörda regissörer. En speciell faktor för de berörda filmerna är också att de gjordes innan TV4 började med reklamavbrott , och att ingen regissör idag kan hävda att de inte känner till att kanalen bryter för reklam, enligt TV4-ledningen. Anledningen till att TV4 ändå vill få domen prövad är att hanteringen av långfilmerna hamnade i en övergångsperiod mellan lagstiftningarna som reglerar kanalens rätt till reklamavbrott.
– Vi tycker att det finns principiella resonemang i de båda tidigare domarna som det är bra att HD reder ut. Vi vill att det bara ska finnas en dom i det här målet och att den blir så tydlig som möjligt, säger TV4:s kommunikationsdirektör Göran Ellung till TT.
Tidningsutgivarnas jurist Per Hultengård tycker att det är bra att Högsta Domstolen prövar fallet.
– Frågan är principiellt intressant. Förhoppningsvis kan vi nu få ett tydligt och auktorativt avgörande som klargör om den ideella rätten kränks bara för att man gör ett reklamavbrott i en film, säger han
AXEL HÅKANSSON

Läs mer: DN.se: ”HD prövar reklamavbrott i filmer”
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.