Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Het höst för platsannonser

Publicerad: 6 september 2007, 11:05

Rekryteringsbehovet är enormt men svårigheten att hitta rätt personer gör att det framför allt resulterat i övertid. Den goda konjunkturen och den nya regeringens politik bäddar för en het höst för platsannonserna.


Sysselsättningsgraden är i höjd med toppen på 90-talet och rekryteringsbehovet är väldigt stort, enligt Jonas Arnberg från Handelns Utredningsinstitut som höll ett föredrag på Mälardalspaketet seminarium om platsannonser.

Den lediga personalkapaciteten är den lägsta någonsin, enligt HUI:s mätningar: En fjärdedel av de tillfrågade företagen hade ingen ledig kapacitet alls.

Rekryteringsbehovet är alltså stort och nästan hälften av de tillfrågade företagen kommer att anställa fler under hösten än de gjorde i våras:

Alla branscher upplever att det är svårt att hitta rätt personer. Allra störst är svårigheten i Stockholm. ”Jag skulle kunna hyra ut hur många vd-assistenter som helst i Stockholm, om jag hade några lediga.”, är ett svar från en vd på ett bemanningsföretag.

Så här gör företagen för att kompensera svårigheterna att hitta rätt personal:

Jonas Arnberg tror även att den nya regeringens politik, med jobbavdrag, sänkt A-kassa, sänkt inkomstskatt och avdrag för hushållsnära tjänster kan komma att påverka viljan att anställa, och därmed också platsannonsmarknaden.

En intressant indikator på arbetsmarknadens framtid är att titta på bemanningsföretagens kurvor, enligt Jonas Arnberg. Eftersom företagen börjar med att hyra in personal och sedan anställer ger de en bra bild av hur framtiden kan se ut (givet att högkonjunkturen håller i sig). Där skedde trendbrottet årsskiftet 2004, 2005, vilket då skulle innebära att företagen kommer att anställa fler de närmaste åren.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev