Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

HD möter upplagetappet med offensiv

Publicerad: 1 oktober 2007, 12:38

En handfull dagstidningar får sin upplaga per andra tertialet mätt av TS. Det är för merparten dystra siffror. Helsingborgs Dagblad tappar 2 800 och hamnar under 80 000 i upplaga. Men det tänker man inte nöja sig med. Tidningen har dragit igång "Strategiprojekt 2010" för att finna nya, tydliga mål, framför allt för räckvidden.


Tretton dagstidningar låter TS mäta tertialupplagan. Av dem är det bara fyra som ökar: Svenska Dagbladet med starka 2 700 till 188 400, Dagens Industri med 1200 till 116 800, Hallandsposten med 1 000 till 33 500 och Kungsbacka-Posten med 500 till 5 400.

De stora regiontidningarna har det tufft. Dalarnas Tidningar minskar med 700 till 64 100, Upsala Nya Tidning med 1 000 ex till 53 900, Östgöta Correspondenten med 1 100 till 57 300 och VLT med 800 till 44 000.

Största tappet drabbar Helsingborgs Dagblad, som nu är nere på 78 800 i upplaga.

– Vi har tappat i fem år, konstaterar Lars Johansson, HDs chefredaktör.
– Men det har accelererat de senaste två, tre åren. Vi tar det på allvar. Vi har nyss analyserat det i vårt upplageråd.

HD har dragit igång ett omfattande arbete för att formulera nya mål. Den gamla devisen ”Oumbärlig” fungerar inte längre.
– Det är vi inte riktigt med papperstidningen.

Arbetet drivs i projektform och bygger på 60 djupintervjuer med anställda.
– De efterlyser att ledningen ska peka ut riktning. Men ingen kan säga vart vi ska.

Hela företaget kommer att utbildas som en del av projektet.

HD på papper är nu kompletterad med webben och med gratistidningen Xtra.

– Vi måste målgruppsanpassa. Nu når vi sammanlagt ungefär 80 procent. Med ytterligare kanaler kan vi kanske nå 85, 90.

Med det syftar Lars Johansson på radio, mobil och kanske någon helt ny medieform.

Innan företaget är där kan mycket göras. Upplagerådet kommer att arbeta såväl med det redaktionella innehållet som med marknadsföringen och säljet.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev