Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Hårklyverier döljer verkliga problem med journalistik i sociala medier

Tv-programmen kan formulera budskapen om sociala medier på nya sätt för att inte fällas av Granskningsnämnden, men problemet är större än så, skriver Anna Lindberg som utvecklats Norrköpings Tidningars tv-program 30Minuter.

Publicerad: 9 september 2010, 09:42

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Granskningsnämnden

I snart ett år har jag jobbat för att förverkliga min dröm om Sveriges största lokala redaktion. 30Minuter heter tv-programmet jag gör, ett lokalt magasinsprogram som sänds i det digitala marknätet i Östergötland, i 24Corren och 24nt.

Tanken är att gå ett steg längre när det gäller att engagera tittarna/användarna i programmet. Och den lokala redaktionen har vi byggt med hjälp av Facebook, där vi systematiskt har inbjudit till diskussion, debatt, feedback. Inte använt som marknadsföring, utan som ett stort redaktionsmöte för alla som vill vara med.

Så kommer Granskningsnämnden och fäller Sveriges Radio för att ha uppmanat folk att delta i debatten på Facebook. Otillbörligt gynnande av kommersiella varumärken får man inte hålla på med, vare sig man är public service eller ett redaktionellt program som sänds i en kommersiell kanal.

När jag läste det blev jag trött. Riktigt trött. Här har man försökt jobba upp Sveriges största och bästa lokala redaktion och så får man inte uppmana folk att vara med. Luften gick ur. Hur gör vi nu?

Sedan visar det sig att det mest handlar om formuleringar. Man får säga att man finns på Facebook, men man får inte uppmana folk att delta. Formuleringsmässiga hårklyverier är vad det handlar om och det så klart, det kan vi ta oss runt. Vi kan nog uttrycka oss på ett sätt som gör att Granskningsnämnden inte kan slå oss på fingrarna, och förmodligen kan vi fortsätta att bygga engagemang kring vårt program med hjälp av den sociala webben.

Men under hårklyverierna ligger såklart ett mycket större, mycket verkligare och mycket svårare problem. Det handlar om internet, där vi och vår publik finns. Men internet är ingenting utan verktyg, utan sajter, mjukvara och system. Och det reella problemet är såklart att Facebook och Twitter dels är journalistiska verktyg men också vinstdrivande företag med helt egna intressen.

Maktpositionen på webben har förskjutits i takt med den sociala utvecklingen. Förr kunde medieföretagen bygga egna portaler, försöka isolera sig mot omvärlden och själva äga kunden, som vi pratade om i början på 2000-talet. Nu har medieföretagen insett att nä, så funkar det inte. Vi kan inte äga kunderna. Vi tvingas integrera oss med andra aktörer, som är mycket större, mycket starkare och mycket hemligare.

Som jag ser det finns det ingen annan väg. Vi måste leva i samklang med de aktörer som sätter agendan på nätet. Och Granskningsnämndens dom mot Sveriges Radio känns som så mycket annat när det kommer till juridik och internet gammaldags, stelbent och oflexibelt.

Men det som bekymrar mig är att vi inte har insyn i hur Mark Zuckerberg och company tänker använda det informationsflöde som vi bidrar till. Vi vet alldeles för lite om Google och deras strategier. Om all kraft som läggs ner på att protestera mot FRA och IPRED kunde riktas mot de här aktörerna och kräva mer öppenhet så kanske vi skulle hamna i ett bättre läge, men där är det alldeles tyst i de annars rätt högljudda leden av integritets- och öppenhetsivrare.

Det är förmodligen en utopi att Internets giganter skulle gå mot större öppenhet. Men att förbjuda oss att använda Facebook och Twitter som journalistiska verktyg är fel väg att gå. Grejen är ju att de hjälper oss att göra bättre journalistik.

Anna Lindberg är programchef och programledare på NTM i Östergötland och gör det lokala tv-magasinet 30Minuter som är helt integrerat med den sociala webben. Läs mer om 30Minuter på www.30minuter.nu och på Mindpark: http://mindpark.se/var-heta-langtan-efter-publiken/ och http://mindpark.se/djupare-in-an-nagon-annan/ På Twitter: http://twitter.com/annalindberg

SR och SVT får inte pusha för Facebook
Anna Lindberg

Axel Andén

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Granskningsnämnden

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News