Medievärldens arkiv
Har du sett båtbilagan i Expressen, Irina Halling?
Publicerad: 3 september 2008, 06:33
Båtmässebilagan i dagens Expressen har producerats i samarbete mellan tidningens annonsavdelning och Mediaempire Sthlm AB. Medievärlden påstår att den är intill förblandning lik Expressen, både vad gäller layout och typsnitt. (Uppdaterad)
Ämnen i artikeln:
Sveriges TelevisionVad säger du Irina Halling, informationschef på kvällstidningen?
-Jag säger att jag omedelbart såg att det var en båtmässebilaga och eftersom jag inte är ett dugg intresserad av båtar så kastade jag bilagan i pappersåtervinningen.
Tror du läsarna också uppfattar att det är en annonsbilaga?
(Svarar efter att ha plockat upp bilagan igen och bläddrat.)
– Den är tydligt annonsmärkt, och det är jätteviktigt, och har inte vår layout och typografi. Uppslagen liknar inte vårt sätt att redigera
Men visst gör de väl det?
– Ja, jo, de har vår rubrikstil, men inte vår brödstil. Och bilagan har en tydlig förstasida. Dessutom är kartan över mässområdet alldeles för enkel för att vara nyhetsgrafik. Den skulle aldrig finnas i Expressen.
Tror du att läsare i allmänhet lägger märke till det eller noterar om en sida är annonsmärkt?
– Ja, det tror jag.
Har ni fått några reaktioner på bilagan?
– Nej. Men det är självklart att vi ska hålla en klar linje. Vi får titta på det här.
Otto Sjöberg, Expressens ansvarige utgivare, vill göra följande kommentar:
Bilagan kan inte förväxlas med Expressen. Vi har gjort den sex år i rad och ingen har hört av sig tidigare.
Att en annonsbilaga eftersträvar en redaktionell känsla är inget att säga något om.
Vår bilaga skiljer sig inte från annonsbilagor som du ser nästan dagligen i tidningar som Dagens Industri.
mvredaktion