Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Hänt i Veckan fälls för missvisande rubrikord

Publicerad: 10 mars 2017, 12:43

Pressens Opinionsnämnd (PON) klandrar Hänt i Veckan. Bakgrunden är att tidningen ändrat Magdalena Graafs ordval i en text om hennes viktnedgång för att ge sken av att viktnedgången kan förklaras med användningen av en sexleksak.


Ämnen i artikeln:

POPON

I september 2016 publicerade Hänt i Veckan en artikel som byggde på ett blogginlägg Magdalena Graaf publicerat om sin viktnedgång. På tidningens löpsedel puffades artikeln med texten Maggan Graaf jublar: ”Har gått ner 6 kilo med min vibrator”. Också inne i tidningen upprepades ordvalet ”vibrator”. Det trots att Magdalena Graaf i sin egen blogg inte använt det ordet utan förklarat att viktnedgången skett efter att hon uteslutit socker, alkohol och kolhydrater samt använt en vibrationsplatta.

Publiceringen anmäldes till Allmänhetens Pressombudsman (PO) av ett ombud till Magdalena Graaf. I anmälan står att uppgifterna i artikeln var felaktiga, missvisande och nedsättande. Anmälaren menar att tidningens avsikt med att använda ordet ”vibrator” var att ge läsarna intrycket att hon gått ned i vikt med hjälp av en sexleksak. Dessutom gav tidningen sken av att ha pratat med Magdalena Graaf, vilket inte skett. Graaf och hennes familj hade uppfattat publiceringen som kränkande.

Hänt i Veckan svarade genom sin ansvarige utgivare att tidningen inte någonstans påstått att vibratorn var av sexuell karaktär – den tolkningen fick stå för Magdalena Graaf.

I en kommentar till tidningens svar anförde Magdalena Graaf att det inte var hennes tolkning av tidningens ordval, utan allmänt språkbruk.

PO konstaterar att ordvalet var medvetet och att tidningen därigenom ”givit en missvisande bild av anmälaren som innebär en oförsvarlig kränkning av henne. PO anser vidare att det är extra allvarligt att Hänt i Veckan i rubriken får det att framstå som att Graaf själv använt ordet vibrator. Mot den bakgrunden anser PO att tidningen bör klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Pressens Opinionsnämnd går på PO:s linje och klandrar Hänt i Veckan för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Läs mer på PO PON:s hemsida.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

POPON

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News