Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Han vill ha avdrag för prenumerationer

Publicerad: 17 januari 2013, 11:48

Christer Nylander, ordförande i folkpartiets programkommitté, vill skapa en fond för grävande journalistik och införa skatteavdrag för prenumerationer.


Ämnen i artikeln:

Folkpartiet

Kvalificerad journalistik är en central fråga för demokratin. Det menar Christer Nylander, riksdagsman för fp och ordförande i partiets programkommitté. Han är dessutom ordförande i stiftelsen Kristianstadspress som äger 35 procent av  Skånemedia.

Och min analys är att många företag står inför ett antal väldigt tuffa år. På lång sikt ser jag det som att det finns goda förutsättningar för dessa företag att klara sig. Men de behöver förutsättningar för att överbrygga problemen.

I en debattartikel i dagens Svenska Dagbladet, som bygger på ett PM till programkommittén, föreslår han att det ska skapas en fristående fond som ska dela ut stipendier till de som vill ägna sig åt grävande journalistik.

Pengarna till fonden kan till exempel komma från utförsäljning av statliga bolag.

Vem ska avgöra vilka som får stipendierna?

Det är en knäckfråga. Det ska vara personer som har en rejäl armlängds avstånd till politiken.

Han föreslår också att hushållens prenumerationer, för såväl analoga som digitala medier, ska vara avdragsgilla. Vilket skulle leda till att konsumenterna avgör vilka som får stödet.

Leder inte det till att redan starka förstatidningar gynnas?

Vi får givetvis titta på hur det ska utformas. Det finns många detaljer att titta på.

Hur stor del av prenumerationen skulle vara avdragsgill?

Som sagt. Det är mycket kvar att fundera på. Jag har inte svar på det.

Programkommittén ska lägga fram sitt förslag i februari. Sedan ska det behandlas under våren samt slutgiltigt tas på partiets landsmöte i Västerås i november.

Så det är gott om tid att diskutera det här. Både inom och utom partiet, säger Christer Nylander.

Ämnen i artikeln:

Folkpartiet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.