onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Grünthal: För ett halvår sedan hade jag inte trott på ett sådant resultat

Publicerad: 13 augusti 2010, 05:13

Effektiva besparingar, ökade annonsintäkter och höjda priser för tidningarna. Det är de tre stora orsakerna till Schibsted Sveriges fina resultat för andra kvartalet enligt koncernchef Raoul Grünthal.

Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalSchibsted

   Hade du frågat mig för ett halvår sedan hade jag inte trott på ett sådant här resultat för den här perioden, säger Raoul Grünthal.

Koncernens besparingsprogram är en viktig faktor till det goda resultatet för perioden. Men också att annonsförsäljningen gått oväntat bra samt att man höjt priserna på tidningarna.

Det sistnämnda har enligt Raoul Grünthal inte påverkat upplagorna negativt.

Men det går inte att andas ut och tro att de bistra tiderna är över understryker han.

   De strukturella utmaningarna kvarstår. Men när den kortsiktiga trenden är så här positiv märks det mindre.

Därför gäller det att hela tiden tänka på att jobba effektivare menar Raoul Grünthal.

Men också hitta nya sätt att samarbeta inom koncernen. I går blev det känt att Svenska Dagbladet och Aftonbladet ska sälja ett nytt historiskt magasin tillsammans. Raoul Grünthal hoppas att det ska bli fler liknande satsningar i framtiden. Men han vill inte gå in på vad det skulle kunna vara:

När det fungerar ska vi göra den typen av satsningar. Men det viktiga är att man hela tiden satsar nytt.

Svenska Dagbladets bästa kvartal någonsin

Aftonbladet fördubblade vinsten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev