Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Gratistidningskedja köper in sig i Södra Sidan

Publicerad: 6 september 2007, 10:28

Södra Sidan, gratistidningen gjord utifrån en idé om lokal journalistik med fokus på medborgarna, blir en del av kedjan DirektPress (med dotterbolaget Innerstadspress).
- Det känns som ett naturligt steg för att kunna utveckla tidningen vidare, säger Petter Beckman, chefredaktör.


Södra Sidan startades i februari 2006 av Rouzbeh Djalaie och Petter Beckman. Tidningen har 40 000 exemplar i upplaga och delas ut varannan lördag till hushållen i Skärholmen med omnejd (se faktaruta).

Rouzbeh Djalaie, som själv bor i Skärholmen, tog initiativ till tidningen. Petter Beckman, med ett förflutet bland annat som ansvarig för Dagens Nyheters mobila förortsredaktion, nappade på idén.

Tillsammans ville de göra en tidning där medborgarna kommer till tals snarare än politiker och experter. Innehållet styrs till viss del av en läsarpanel som är knuten till tidningen.

Sedan starten sköts annonsförsäljningen i samarbete med Innerstadspress.

– Sedan i våras går vi runt, säger Petter Beckman.

DirektPress köper nu 40 procent av Södra Sidan. Petter Beckman och Rouzbeh Djalaie behåller genom sitt bolag Medborgarpress AB 60 procent av aktierna i tidningen.

Hur samarbetet exakt kommer att se ut är inte klart, men Petter Beckman betonar att Södra Sidan nu får möjlighet att mer intensivt och kontinuerligt bearbeta annonsmarknaden.

– Förhoppningsvis kommer vi att kunna frigöra mer resurser för det vi vill fortsätta göra; vår egen modell av public journalism-inspirerad lokaljournalistik.

Vad tycker läsarna om det ni gör?

– Jag har aldrig tidigare som journalist fått så mycket överväldigande respons. Folk gillar oss verkligen, i alla åldrar, säger Petter Beckman.

Någon läsarundersökning har dock Södra Sidan ännu inte haft råd att göra.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev