Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Gratis är vapnet för att nå läsarna

Publicerad: 12 oktober 2006, 05:54

Det är gratis som gäller i dragkampen om dagstidningsläsarna. På den tuffa Stockholmsmarknaden där konkurrenten Stockholm City finns - och ökar med 30 000 - ligger Metro stilla i räckvidd, medan tidningen ökar i Göteborg och Malmö. Det lär vara sista gången. Nu finns såväl City som Punkt SE på alla tre marknaderna.


Orvestos intervjuundersökningar, som bygger på nästan 14000 enkätsvar ger ett mjukt värde på hur medierna når ut. Men i och med att metoden är den samma ger den för de stora viktig information om genomslag och tendens. För mindre medier är det vanskligare att analysera uppgångar och nergångar, om de inte är väldigt stora.
På Stockholmsmarkanden tätnar striden om läsarna. DN tappar ordentligt i räckvidd på ett år, Svenskan ökar, men inte motsvarande mycket. Cty går framåt, Metro ligger stilla. Vid nästa mätning, om ett år, kommer Punkt SE också att finnas med.
Bland annonspaketen var det sista gången FLT och Addmera mättes. De är nu sammanslagna till Land & Rike.
ANDERS AHLBERG
Läs mer: Martin Jönssons analyser i SvD

Räckvidd 2006:2 (2005:2)

Aftonbladet 1433 000 (1436 000)
Dagens Industri 383 000 (428 000)
Dagens Nyheter 869 000 (950 000)
Expressen 1182 000 (1198 000)
Svenska dagbladet 490 000 (463 000)
Metro 695 000 (695 000)
Stockholm City 588 000 (557 000)
Mitt i -tidningarna 896 000 (915 000)
Innerstadspress 157 000
GP 589 000 (584 000)
Metro Gtbg 304 000 (270 000)
Sydsvenskan 393 000 (392 000)
Metro Skåne 279 000 (247 000)

Metro Metropol 1564 000 (1340 000)
Näringsliv 417 000

Mälardalen 1297 000 (1379 000)
Stockholmspaketet 1349 000 (1385 000)
Citypaketet 2752 000 (2827 000)
FLT Riks 1531 000 (1570 000)
Riksmedia Stora riks 1932 000 (1989 000)
Stormarknadspress 966 000 (794 000, HD har kommit till))
Industrikusten 313 000 (321 000)
Dalarnas Tidningar 140 000 (143 000)
Addmera 596 000 (632 000)
Impact 4156 000 (4233 000)
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.