Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

GP valde Metro i stället för Bonniers

Publicerad: 3 oktober 2006, 15:57

Göteborgs-Posten tog initiativ till diskussionen med Metro. Samtal har också förts med Bonniers.
- Metro är det bästa alternativet för oss lokalt. Två välkända varumärken och två lönsamma företag, säger GP:s vd Lars Rundblom.


Att GP länge kastat sina blickar på Metro är väl känt. Men Lars Rundblom förnekar att det ”pågått någon 3-årsförhandling”. Den nya konkurrenssituationen med City och .SE (som kommer med sitt första nummer på måndag) har skyndat på de diskussioner som sedan en tid har förts.
Som en del i samarbetet har Metro International utställt en option till Stampen att förvärva 10 procent av Metro Göteborg. Priset baseras på en värdering av Metro Göteborg om totalt 475 miljoner kronor.
Tillsammans når GP och Metro 80 procent av göteborgarna. I huvudmålgruppen unga vuxna (15-35 år) når man 72 procent.
– Det här är ett kanonpaket, säger Martin Gellerstedt, vd för Metro Sverige.
Martin Gellerstedt tror inte att ett annonspaket med GP hade varit möjligt för några år sedan.
– Vi startade i Göteborg 1998. Vi har länge befunnit oss i en egen expansionsfas, men nu känns det rätt att gå in i ett samarbete.
Metro har i dag 20 säljare i Göteborg.
Vilka annonsörer tror du framför allt kommer att tilltalas av ”Hela Stan”?
– De lokala handlarna. De som kanske redan i dag redan går i GP och Metro. Med det nya paketet får de möjlighet att via ett enda köp nå en väldigt stor målgrupp, säger Martin Gellerstedt.
Såväl han som Lars Rundblom betonar också att de hoppas att det nya paketet ska locka annonsörer som i dag väljer bort dagspress för direktreklam, utomhusreklam och tv.
Samarbetet med Metro lär ta död på ryktet att GP ska börja ge ut en egen gratistidning.
– Det har aldrig varit ett alternativ för oss. Jag tror inte att det finns plats för fler än två gratistidningar i Göteborg, säger Lars Rundblom.
Det nya samarbetet med Metro kommer, enligt Lars Rundblom, inte att påverka GP:s engagemang i Citypaketet, som är ett annonssamarbete mellan DN, GP och Sydsvenskan.
”Hela Stan” presenteras som ett strategiskt annonssamarbate. Finns det planer på att även inleda ett redaktionellt samarbete med Metro?
– Nej, det är inget vi har pratat om. På den redaktionella sidan är vi konkurrenter.
Metro och GP bildar ett gemensamt säljbolag för ”Hela Stan”. 1-2 säljare hos vardera företag kommer att på heltid arbeta med paketet.
Under nästa vecka kommer detaljerna, inklusive prislistor, att presenteras.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.