Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

GP.se tapetserar Göteborg

Publicerad: 19 februari 2007, 09:34

Göteborgs-Posten tar post it-lappar i jätteformat till hjälp när man på söndag startar sin största kampanj någonsin för gp.se.
- Målet är att fördubbla intäkterna på nätet under det här året, säger GP:s försäljnings- och marknadsdirektör Ricard Robbstål.


Kampanjen har tagits fram i samarbete med Forsman & Bodenfors, som GP länge samarbetat med. De självlysande gula, gröna och rosa post it-lapparna kommer att tapetsera Göteborg under två veckor. GP har köpt utrymme på 40 procent av stadens stortavlor. Med budskap som till exempel ”Johan! Dagis stänger kl fem!!” vill man få läsarna att uppmärksamma trafikläget på gp.se. Kampanjen innehåller 23 olika budskap om olika tjänster på gp.se.

Förutom på stortavlor kommer kampanjen också att synas på bland annat spårvagnar, bussar, ljustavlor, i biosalonger och på SF:s lokala sajter.

– Vi marknadsför både nytta och nöje. Vi vill visa vilken bredd gp.se har, säger Ricard Robbstål.

Under 2006 ökade gp.se antalet unika besökare med 50 procent jämfört med föregående år, i dag har sajten cirka 300 000 unika besökare per vecka. Ricard Robbstål hoppas på en lika stor ökning för 2007. Cirka 50 procent av gp.se:s läsare är inte prenumeranter på papperstidningen.

GP lägger också mer resurser på nätförsäljningen. Tre nya säljare i Göteborg har hyrts in från Manpower för att enbart sälja för gp.se. Tidigare har GP endast haft en säljare i Stockholm som enbart jobbat för nätet. Även de säljare (cirka 55 personer) som framför allt jobbar med papperstidningen ska nu i allt större utsträckning också sälja för gp.se.

– Vi räknar med att komma upp i intäkter på 30 miljoner kronor på nätet under det här året, det är en fördubbling jämfört med i fjol, säger Ricard Robbstål.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.