Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

GP:s chefredaktör om räckviddraset

Publicerad: 4 juni 2014, 12:50

Göteborgs-Posten tappade över 20 procent i räckvidd i nya Orvesto Näringsliv. GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein ser flera tänkbara förklaringar.


Ämnen i artikeln:

GP

I Orvesto Näringsliv 2014 minskade GP:s räckvidd med 20,9 procent på vardagar och 23,1 procent på helger.

Jag är ingen expert, och våra analytiker tittar på det nu. Vi tappar räckvidd, men att tappet skulle vara så stort är både överraskande och stämmer inte med det upplagetapp vi haft, säger GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein.

GP har bara varit med i Orvesto Näringsliv en gång tidigare, 2013.

Det kan ju ha varit för positivt 2013, och eftersom vi bara varit med två gånger finns ingen långsiktig trend att studera.

Det finns en felmarginal på 3 procent, och osäkerheten ökar dessutom när fler har helgprenumerationer, enligt Cecilia Krönlein.

Hon poängterar också att detta bara gäller räckvidden i print och att GP har en stor digital överflyttning.

Vår digitala veckoräckvidd i den här målgruppen ökade från 55 procent i januari 2013 till 69 procent i januari 2014.

Räckviddstappet minskar för dagspress

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

GP

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev