Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 26 april 2017, 10:30
De amerikanska globala onlinejättarna Google, Facebook och Youtube utmanar de nordiska nyhetsmediernas ställning på den nationella annonsmarknaden, det visar en studie från Nordicom.
I studien Kampen om reklamen har Nordicom, vid Göteborgs universitet, undersökt hur konkurrensen från globala digitala reklamplattformar påverkar finansieringen av nyhetsjournalistik i Norden.
På tisdagen presenterades undersökningen som bekräftar bilden av att den allt hårdare konkurrensen om reklampengarna gjort att många medieföretags reklamintäkter sjunker. Av studien framgår att utomnordiska digitala plattformar i dag svarar för omkring 60 procent av de digitala reklaminvesteringarna i Sverige och Danmark, medan samma siffra i Norge ligger på omkring 45 procent.
Och allra hårdast drabbas tidningsföretagen. Sedan 2011 har reklaminvesteringarna i tryckt dagspress fallit med 40 procent, vilket motsvarar omkring 12 miljarder svenska kronor. Och försäljningen i de digitala kanalerna kompenserar inte fallet.
Jonas Ohlsson, som har författat studien tillsammans med Nordicom-kollegan Ulrika Facht, beskriver vad det riskerar att leda till:
”När de kommersiellt finansierade nyhetsmedierna inte längre kan förlita sig på reklamen som en viktig intäktskälla, får det stora konsekvenser för hela affärsmodellen och i förlängningen för den samhällsviktiga journalistiken.”
Här kan du läsa mer om studien samt ladda ned den i pdf-version.