Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Gamla nyheter värdefulla, om tidningarna skärper sig

Publicerad: 10 oktober 2006, 12:04

I sökmotorerna tillhör tidningarna B-laget, slagna av bloggare, uppslagsverk och myndighetssidor. Det är synd eftersom de gamla nyheterna skulle kunna generera många besökare, enligt sökexperten Urban Lindstedt som pratade på TS frukostseminarium idag, tisdag.


Urban Lindstedt visar sökträffarna på ”Maud Olofsson” och ”trängselskatt” i Google. Svenska Dagbladet och Västerbotens-Kuriren är de enda tidningarna som är med på första träffsidan, och de kommer långt ner, inte i topp fem.
– Det är anmärkningsvärt att en ensam bloggare som skriver på sin fritid ofta slår alla svenska redaktioner på fingrarna i sökresultaten. Det Google vill ha är ju kvalitativt innehåll, säger Urban Lindstedt.

Tidningarna borde rankas högre eftersom de har högkvalitativt innehåll, uppdaterar sidorna ofta och har många besökare. Men de blir nästan alltid slagna av bloggare, myndighetssidor och uppslagsverk.
Vad gör då tidningarna för fel? Enligt Urban Lindstedt finns inte sökmotoroptimering med i det strategiska tänkandet hos tidningsledningarna. Några konkreta fel han pekar på är att tidningarna är alldeles för snåla med att länka externt och för dåliga på att länka internt. De borde också bli bättre på att göra alla sidor sökbara och på att spara sitt gamla innehåll.
– Gamla nyheter kostar ingenting att ha kvar, och genererar trafik som ger annonsintäkter, säger Urban Lindstedt.

Att sälja mindre av mer är ett vinnande koncept på webben. Amazon har 3,7 miljarder boktitlar. 25 procent av företagets försäljning kommer från udda titlar som inte säljs i bokhandlar. För en dagstidning genererar de aktuella nyheterna de stora besökströmmarna. Men om det finns hundratusentals gamla artiklar räcker det med att en del av dessa besöks ibland för att en betydande trafik ska genereras.
– Poängen är att varenda artikel kan få ett värde långt efter tillfället den publicerades, det du gör idag har ett värde imorgon. Tidningsledare är så inriktade på att göra morgondagens tidning att de inte tänker så mycket på det, säger Urban Lindstedt.
Han tycker att målet för alla dagstidningar borde vara att 40 procent av besökarna ska komma via sökmotorer.
AXEL HÅKANSSON

Urban Lindstedt är reporter på Svensk Bokhandel. Han har tidigare jobbat på InternetWorld och har skrivit boken ”Sökmotormarknadsföring” tillsammans med Christer Pettersson

Läs mer
”Hur sök förändrar tidningsbranschen”, på Urban Lindstedts blogg Uppkopplat
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.