onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Framtidens medier allt mer egenproducerade

Publicerad: 25 september 2008, 11:52

LILLA BRANSCHDAGEN: 2015 kommer en fjärdedel av alla medier att produceras, redigeras och konsumeras av och bland vänner. En spännande utveckling som vi måste förhålla oss till, menar Sara Öhrvall, chef för forskning och utveckling på Bonnier.


För att vara en del av mediekonsumtionen i morgon måste företagen skapa verktyg och plattformar för framtidens sätt att använda medier.

Sara Öhrvall pekade på några tydliga trender:

I dag har 70 procent av alla som regelbundet är på nätet en söksida som startsida.

60 procent har skapat sin egen personliga version av söksidan.
Närmare 60 procent använder sig frekvent av RSS-flöden.

Det gäller också att stärka sin närvaro på mobila plattformar.
I Japan använder unga kvinnor mobilen till 25 procent av sin totala konsumtion.

– Överlag ligger tjejer längst fram när det gäller medieutvecklingen. 54 procent av alla tjejer har lagt upp foton online jämfört med 40 procent av killarna, till exempel, säger Sara Öhrvall.

Sex av de tio största sajterna globalt är någon form av socialt nätverk. Och antalet vänner som dagens unga har är betydligt fler än för bara några år sedan. Inte minst beroende på tillväxten av de sociala nätverken menar Sara Öhrvall.
– Men vi tar inte så väl hand om detta.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev