Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Fotoförbud splittrar de rödgröna

Publicerad: 22 juni 2010, 10:14

De rödgröna oppositionen är enig i de flesta frågor. Men det finns olikheter, bland annat i synen på reklamskatten och förslaget om att förbjuda fotografering i vissa privata situationer.


Ämnen i artikeln:

ReklamskattValet 2010

Blir det ett regeringsskifte i höst kommer oppositionen att förändra presstödet. På vår enkät svarar Socialdemokraterna mycket troligt och Vänsterpartiet och Miljöpartiet ganska troligt.

Såväl Socialdemokraterna som Miljöpartiet har under våren presenterat förslag på förändringar. Vänsterpartiet skriver i en kommentar till Medievärlden att man har siktet inställt på mer och bättre stöd och att EU-kommissionen ska hålla tassarna borta.

Samtliga rödgröna partier vill också riva upp förslaget om att ändra kreditupplysningslagen så att massmedierna kan få tillgång till uppgifterna.

Miljöpartiet betonar att förslaget försvårar den journalistiska granskningen på ett sätt som inte harmonierar med ändamålen bakom den svenska tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen.

När reklamskatten kommer på tal spretar åsikterna. Vänsterpartiet svarar att det är ganska troligt att partiet kommer att verka för att avskaffa den, medan S svarar mindre troligt och Mp nej.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ger överlag högre poäng än Miljöpartiet på flera av de frågor som Medievärlden /TU ställt. Till exempel om viljan att riva upp förslaget om att ändra kreditupplysningslagen och att öka anslaget för att garantera lördagsutdelning i glesbygd.

Intresset är svagt bland de rödgröna för att slå ihop TF och YGL till en ny och teknikoberoende grundlag.

Risken är stor att om Sverige ändrar sin TF och YGL från 1766, som Sverige fick undantag för vid inträdet i EU, kommer vi inte att få samma respekt för tryck- och yttrandefriheten vid EU:s förhandlingsbord, skriver V.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

ReklamskattValet 2010

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.