Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Först trafik sedan lönsamhet

Publicerad: 26 september 2007, 12:02

Branschdagarna. Det viktigaste är att bli populär. Affärsidéen kommer sedan. Det var chefen för Svenska Dagbladets Näringsliv Martin Jönsson och Mindparks vd Joakim Jardenberg helt ense om.


Utveckling är a och o. Men det gäller att inte fastna på teknikfrågor. Det menar både Martin Jönsson och Joakim Jardenberg.
– Det gäller att skaffa mer trafik. Och sedan behålla den, säger Joakim Jardenberg.

– Det innovativa måste handla om det innehållsmässiga. Men där har tidningarna ett uselt track-record, säger Martin Jönsson.
Han anser också att tidningsledningarna fundamentalt underskattat hur publikens beteende har förändrats de senaste åren.
– Nu är nätet huvudkanalen för nyhetskonsumtion. Även för 65 plus.
Där är det en global konkurrens om läsarnas tid. Men också med musik och filmleverantörer till exempel. Något som ledningarna på många tidningshus enligt Joakim Jardenberg är medvetna om men väljer att blunda för. Han har en teori varför:
– De vet men väljer att inte se det. ”Jag har tio år kvar på jobbet. Jag klarar mig”.
Utveckling behöver inte handla om att skaffa sig nya plattformar.
– E-plattan tror jag inte på. Om tio år är den säkert lika inne som polaroidkameran eller betamax-formatet i dag, säger Martin Jönsson.
– Det handlar mer om tjänster än teknik, anser Joakim Jardenberg.
Men det gäller att få med sig alla.
– Journalister är papperskramare. Vi sitter i samma båt allihop. De är en outnyttjad resurs, säger Joakim Jardenberg.
Och det gäller även att få med sig läsarna. Det är inga problem med att de ska få större inblick i hur det dagliga arbetet på redaktionen går till enligt honom.
– 99 procent av det som händer på en redaktion kan vara öppet för alla.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev