Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Fördubbling av antalet webb-tv-abonnemang på ett halvår

Publicerad: 15 januari 2013, 12:49

Antalet hushåll som betalar för webb-tv har fördubblats på ett halvår. Det visar nya siffror från Mediavision. Siffror från Telia bekräftar trenden. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Webb-tvMediavision

Vid årsskiftet hade omkring 350 000 hushåll någon form av betald webb-tv-tjänst. Det är en fördubbling jämfört med samma siffra i augusti.

En förklaring är att såväl lokala som internationella aktörer engagerat sig på marknaden under hösten. Vissa av dessa har dock prova-på-tjänster som kunderna ännu inte betalar för. När gratistiden övergår i verkligt betal-abonnemang kommer det verkliga testet enligt Natalia Borelius, analytiker på Mediavision, företaget som tagit fram siffrorna.

Har det här påverkat det traditionella tv-tittandet?

Det har gradvis minskat under ett antal år. Men någon direkt påverkan av webb-tv har vi inte sett ännu. Siffrorna har inte rasat senaste månaderna.

Men det tittandet mäts på ett annat sätt så på sätt och vis är det som att jämför äpplen och päron.

Samma trend märker Telia. Bolaget har noterat en ökning på nästan 15 procent på ett år av antalet som använder sig av deras on demand-tjänster. De som har tjänsterna utnyttjar dem också flitigare. Antalet startade program och filmer har ökat med närmare 60 procent på ett år.

En förklaring är att tv-kanalerna lägger ut allt mer i sina playtjänster.

Det här har kunderna väntat på. Äntligen har man fått möjlighet att ta kommandot över film- och tv-tittandet och själv bestämma vad man skall titta på och när man skall titta, säger Andreas Bratt, erbjudandeansvarig för Telias on demand-tjänster i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln:

Webb-tvMediavision

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News