Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

För mediebevakningen gäller nätet

Publicerad: 23 februari 2007, 12:13

Mediebevakningen flyttar till nätet. Det är förklaringen till att branschtidningarna Medievärlden, Resumé och Dagens Media tappar i upplaga, säger Svenska Dagbladets medieanalytiker Martin Jönsson.


Under fjolåret tappade Medievärlden/Pressens Tidning – förvandlingen skedde i november – 1000 i upplaga och ligger nu på 10 300. Samtidigt tappade Resumé 900 exemplar ner till 8 600 och Dagens Media också 900 ner till 7 100. Det är bara journalistfacktidningen Journalisten som ligger kvar på 19 900.

– Det är en tydlig internationell trend att mediebevakningen flyttar till nätet, säger Martin Jönsson.
– Globalt finner man medienyheterna på sajter som Media Guardian och på bloggar.
Han tar exemplet med Norge där Dagens Medier, Kampanje och Journalisten alla är starka på nätet. Dagens Medier kommer troligen att fatta beslutet att man upphöra med att komma ut på papper.
– Resumé, Dagens Media och nu också Medievärlden är mycket aktiva på nätet.

Medievärldens profil med fördjupning och analys på papper tycker han är intressant. Resumé och Dagens Media på papper menar Martin Jönsson fungerar framför allt som annonsplattformar, där branschen visar upp sig för varandra.
Och han räknar med att det är en tidsfråga innan medietidningar på papper är överspelade.
– Vid nästa lågkonjunktur.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.