Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Floppen är att politikerna inte förstår den sociala webben

Den stora floppen i valrörelsen är att varken DN, de många politikerna eller de citerade sakkunniga personerna i DN:s artikel Sociala medier en flopp i valrörelsen verkar har förstått essensen av den sociala webben, än mindre hur de ska hantera den, skriver Kristofer Björkman på Newsdesk.

Publicerad: 13 september 2010, 03:49

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

sociala medierValet 2010

Dagens Nyheters artikel Sociala medier en flopp i valrörelsen gjorde mig riktigt trött, bedrövad och i viss mån upprörd.

Det är inte de sociala medierna som floppat; utan det faktum att varken reportern på DN, de många politikerna eller de citerade sakkunniga personerna i artikeln, verkar har förstått essensen av den sociala webben, än mindre hur de ska hantera den.

Artikeln slår fast att trots alla förväntningar på sociala medier har intresset från både väljare och politiker varit relativt svalt.

Jesper Strömbäck, professor i kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet, säger att de sociala mediernas betydelse i valrörelsen är överskattad och missförstådd. Och att de som använder sociala medier vet i huvudsak redan vad de ska rösta på. Därmed är sociala medier ett ganska ineffektivt redskap.

Erik Bratthall, koordinator för alliansens kampanjstab säger att vi är beredda och finns på sociala medier. Men för den allmänna väljaren tror jag inte att det är naturligt att gå in där.
Bo Krogvig, Socialdemokraternas valledare, säger att de traditionella metoderna är jämförelsevis är oslagbara och att sociala medier inte går att jämföra med samtal ansikte mot ansikte och menar att sociala medier föregås av en aktiv handling från en som söker kontakt. Och får avsluta artikeln med följande citat: När vi knackar dörr är det vi som väljer radhusområden vi ska gå i, eller vilka trappuppgångar vi ska gå till. I sociala medier är det andra sidan som söker oss.

Cirka 80 procent av Sveriges befolkning över 18 år använder Internet, vilket är en av de högsta andelarna i världen. Cirka 26 procent av Sveriges befolkning mellan 9 79 år använder sociala medier en genomsnittlig dag. Och 36 procent av befolkningen är medlemmar på Facebook. Essensen av sociala webben handlar om att utbyta information, erfarenheter, upplevelser, åsikter, etcetera med varandra.

En del av detta utbyte handlar om politiska frågor, som jobb, utbildning, vård, skatt, kultur, miljö och så vidare, av den enkla anledning att det är frågor som berör och engagerar folk. Med andra ord så har diskussionen om politiskt heta frågor, i dessa tider valfrågor, aldrig varit större än nu på just den sociala webben.

Så när artikelförfattaren konstaterar att intresset från väljare varit relativt svalt, så är det helt fel. Möjligtvis så har intresset för att söka kontakt med politiska representanter via sociala medier varit svalt, vilket sannolikt kan bero på att väljare hellre söker svar från sitt nätverk, då det anses vara betydligt mer trovärdigt och i vissa fall mer kunnigt.

Lika knasigt är det av Jesper Strömbäck att påstå att de som använder sociala medier vet i huvudsak resan vad de ska rösta på och att sociala medier ett ganska ineffektivt redskap. Det är klart att en stor del av Sveriges befolkning har en idé om, eller kanske redan vet, vilka de ska rösta på. Men det betyder ju inte att de inte går att påverka. Hur många av dem som läser Dagens Nyheter eller kollar på TV4 har inte också någon idé om vilka de ska rösta på? Det verkar ju inte hindra de politiska partierna från att lägga ner miljontals kronor på annonsering.

Ja, sociala medier kan vara ett ganska ineffektivt redskap om man inte förstår hur man ska använda dem. De är inte svårare att förstå och använda än den fysiska arenan; om man bara står på torget och basunerar ut sina budskap utan att lyssna på sina potentiella väljare, så lär man nå föga framgång. Det räcker heller inte med att slå upp ett antal valstugor och hoppas på att folk som passerar förbi ska kliva in och bli övertygade. Nej, folk diskuterar valfrågor hemma, på Konsum, på arbetsplatsen, i fiket på Ikea men kanske mest av allt på den sociala webben. För att nå framgång så krävs att politikerna, aktivt och med ödmjuk inställning, söker sig dit, lyssnar och engagerar sig i sina väljares problem och önskemål.

Därför skulle det kännas befriande om någon kunde förklara för Erik Bratthall, koordinator för alliansens kampanjstab, att det inte räcker med att bara finnas på sociala medier utan att man också måste interagera med de som finns där. Och att sociala medier inte är en plats man går in i, utan en kontext där 26 procent av Sveriges väljare interagerar med varandra varje dag.

Till sist skulle jag berätta för Bo Krogvig, Socialdemokraternas valledare, att skälet till att han anser att de traditionella metoderna är jämförelsevis oslagbara är att han med största sannolikhet inte förstått hur folk använder sociala medier, och hur de ska förhålla sig till detta.

Sociala medier är i allra högsta grad ett samtal ansikte mot ansikte och i många fall ett väldigt effektivt samtal, trots att det är svårt att känna andedräkten av den man samtalar med. Och nej i sociala medier är det inte andra sidan som söker er politiker, utan en arena där folk söker varandra.

Om politiker vill vara en del av denna kontext så får de jobba sig in i matchen. Det tar tid och kraft att skapa relationer även på nätet, men när man lyckas så får man mångfalt tillbaka.

Det är därför inte så svårt att förstå att bara 20 procent svarar ja på DN:s fråga huruvida väljarna under augusti eller september i år kommit i kontakt med något parti via sociala medier.

Inlägget finns också på Newsdesk PR 2.0.

Kristofer Björkman

Axel Andén

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

sociala medierValet 2010

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.