söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Fler betalväggar i USA

Publicerad: 28 februari 2012, 14:31

Förra veckan lanserade tidningskedjan Gannett en modell för att ta betalt för lokala nyheter.


AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Idag meddelade Los Angeles Times sina digitala läsare att man sätter upp en betalvägg från och med 5 mars. Läs mer här.

Förra veckan meddelade den stora tidningskedjan Gannett som äger mer än 80 lokala nyhetsorganisationer i USA att den ska introducera en ny gemensam prenumerationsmodell. Principen är att tidningarna tar betalt för det lokala innehållet oavsett plattform.

Tillförordnade vd:n Gracia Martore sa på ett investerarmöte att Gannett skulle tillföras ytterligare hela 100 miljoner dollar i intäkter 2013 genom åtgärden.

Gannett har testat på tre lokala marknader och ledningen är tvärsäker på att det går att ta betalt för engagerande lokala nyheter som levereras på olika plattformar. Gannett äger också den nationella tidningen USA Today, som för övrigt firar 30 år i år, men den kommer inte att ta betalt för sitt webbinnehåll.

Det är det lokala innehållet som ska skapa den ökade vinsten. Aktiekursen steg efter nyheten om den lokala betalväggen, men har sedan fallit tillbaka något.

Lars Herlin

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev