Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Financial Times hakar på gratistrenden

Publicerad: 1 oktober 2007, 11:21

Financial Times vill komma bort från modellen att tidningen bestämmer vilket material som ska finnas tillgängligt gratis.
- Vi vill säga till läsarna att "du väljer", säger Financial Times vd John Ridding till MediaGuardian.


För två veckor sedan blev New York Times gratis på nätet. Rupert Murdoch brukar antyda att Wall Street Journal också kommer att bli det. Nu har även Financial Times tagit ett steg åt det hållet, med en ny modell som börjar gälla i Europa i mitten av oktober.

Det nuvarande systemet där bara icke affärsrelaterade artiklar och analyser var avgiftsbelagda kommer nu att överges. Istället får läsarna välja vilka artiklar de vill ha gratis. De första fem är fria för alla, med en enkel registrering får läsaren läsa 30 artiklar gratis per månad och för att läsa fler än 30 krävs betalning.

– Den grundläggande skillnaden här är att vi blir av med barriärerna runt särskilda typer av innehåll och säger till läsaren att ”du väljer”, säger John Ridding.

Syftet är att öka trafiken och annonsintäkterna ytterligare. Financial Times har redan en stark utveckling på webben, trafiken har ökat med 70 procent hittills i år.

John Ridding säger sig vara övertygad om att läsarna kommer att vilja betala för tidningens material även i framtiden eftersom tidningen är ”speciell och annorlunda”.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev