Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Finalisterna i Nya medier

Publicerad: 25 september 2007, 05:25

En hittar ständigt på nytt, navigerar smart och tar betalt, en annan visar musklerna genom att lägga tunga skribenter på nätet och en tredje vågar välja lokala nyheter i rörlig bild. Alla tävlar i klassen Nya Medier i Medievärldens tävling Årets Dagstidning. (Uppdaterad)


aftonbladet.se
Juryns motivering:
Fortfarande först, störst och bäst på att ta betalt. Men aftonbladet.se har inte fått någonting gratis. Ständiga innovationer, smart navigering och redaktörernas stenhårda gallring gör sajten läsvärd och användbar dag efter dag.

Kalle Jungkvist, chefredaktör för Aftonbladet Nya Medier:
– Det är intressant eftersom man kopplar ihop att vi är först och störst med nyheter och samtidigt har material som vi tar betalt för. I dag har vi bort emot 120 000 prenumeranter – och det är mycket.
– Vi är mitt uppe i att förbättra våra betaltjänster. Vi måste prioritera, konkurrensen är stenhård och kommer inte bara från tidningssajter utan från en mängd andra håll. Och det budgetarbete som nu pågår innebär flera ganska stora satsningar nästa år.

dn.se
Juryns motivering:
Profileringen av tidningens tunga skribenter på nätet visar att Dagens Nyheter har insett sin egen styrka. DN:s själ är inte längre tidningspapprets fånge. Nya dn.se andas självförtroende, modernitet och journalistiskt hantverk av högsta klass.
– Att bygga en webb är att bygga en relation till läsarna. Webben är ett här-och-nu-medium, men inte bara det, utan den ska också ha ett personligt tilltal, säger Charlotta Friborg, chef för dn.se.
– Så när vi gjorde om webben fokuserade vi på våra relativa styrkor gentemot konkurrenten är och det är våra skribenter, säger hon.
Charlotta Friborg vill också lyfta fram att den nya satsningen också innebar en nyrekrytering till webben av ”de bästa” som kan webb och journalistik.

nt.se/24nt
Juryns motivering:
Norrköpings Tidningar är mediet som vågar välja väg. Lokal nyhetsförmedling i rörliga bilder är det som ska ta NT in i framtiden. Webb- och kabel-tv-satsningen 24nt är bland de mest ambitiösa och engagerade i landet.
– Vi har en egen tv-kanal och kan lägga ut precis när det händer, vi sänder dygnet runt och vi har lokala nyheter och kommer nära.
Så förklarar Anna Valentinsson, nyhetsredaktör på 24nt, framgången.
24nt, som står för all rörlig bild på nt.se, bryter ny mark, vilket kan vara både lätt och svårt, säger hon.
– Tittarsiffrorna visar att vi är rätt.
Anna Valentinsson understryker det goda samarbetet och det långa kunnandet i mediehuset NT som förklaringar till framgången.
Mikael Sundgren, ansvarig för webben, talar om den goda kombinationen av traditionell papperstidningsjournalistik och rörlig bild och om tv-redaktionen, som bidragit med en helt annan professionalitet.
– Webben är oslagbar, den har en otrolig kraft. Med webben kan du ge hela paketet, säger han.

Jury för Nya Medier har varit Mats Edman (ordf), Martin Kreuger, Nicklas Mattsson och Lisa Bjerre

I morgon presenterar vi de nominerade i huvudklassen Årets Dagstidning.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev