Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Färre bänkar sig framför tv:s nyheter

Publicerad: 26 maj 2009, 07:45

Allt färre svenskar ser på nyheter i tv. I början av 2000-talet tittade 55 procent av svenskar på nyheter på tv en genomsnittlig dag. 2008 hade den siffran sjunkit till 40 procent, visar Nordicoms Mediebarometer.


Ämnen i artikeln:

Nordicom

Undersökningen visar, vad andra studier också kommit fram till, att svenskarnas konsumtion av nyheter blir allt mer fragmentarisk. Beteendet kan skönjas i alla åldersgrupper, men är mest tydligt när det gäller ungdomar och män. De konsumerar fortfarande nyheter, men väljer i allt större utsträckning att ta del av nyheter på nätet och bloggar.

”Antalet klick får större betydelse för vad som blir en nyhet i en tid då kvalitetstidningens framtid är osäkrare än någonsin”, skriver Nordicom.

Fler resultat ur undersökningen:

X Allt fler äldre är aktiva på nätet. På ett år, 2007 till 2008, har svenska pensionärer (65-79 år) som använder internet en genomsnittlig dag ökat från 29 till 39 procent.

X De äldre använder nätet framför allt till e-post, faktasökning och dagtidninsgläsning, medan unga ägnar sig mer åt sociala medier och att lyssna på musik.

X De sociala skillnaderna i nätanvändningen kvarstår. Mer än dubbelt så många högutbildade (69 procent) än lågutbildade (33 procent) använder internet i hemmet en genomsnittlig dag.

X Kvinnor läser böcker i högre utsträckning än män, 42 jämfört med 30 procent.

Fotnot: Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning som genomförts sedan 1979. Urvalet 2008 omfattar cirka 4 500 personer i åldrarna 9-79 år.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Nordicom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.