Medievärldens arkiv
Facebook fick mest medieutrymme 2016
Publicerad: 6 december 2016, 07:09
Årets medieutrymme har dominerats av varumärket Facebook, visar Sveriges Annonsörer och Opoints kartläggning.
Topp fem, exkluderat de politiska partierna, leds av Facebook med 163 800 omnämnanden. Det är nästan dubbelt så många omnämnden som AIK som kommer tvåa. Därefter följer Ericsson, Volvo och Swedbank, enligt intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och mediebevakningsföretaget Opoints kartläggning. Tillsammans har de varumärken som placerar sig på topp tio i undersökningen omnämnts över 700 000 gånger.
Inkluderas de politiska partierna hamnar i stället Socialdemokraterna på en fjärde plats och Moderaterna på en femte plats.
”Att vi i toppen ser varumärken som utgörs av politiska partier och sportklubbar är inte så konstigt som man kan tycka. De politiska partierna får stor bevakning från våra medier men också privatpersoner pratar mycket om politik. Att sportfantasterna gärna berättar och läser om sitt lag inser vi nog alla”, säger Tobias Hedström, analyschef på Opoint.
Kartläggningen omfattar 600 varumärken vilka har undersökts mellan januari till december i år.
Mest omnämnda varumärken 2016:
Facebook 163 800 omnämnanden
AIK 87 800 omnämnanden
Ericsson 69 800 omnämnanden
Volvo 60 100 omnämnanden
Swedbank 52 800 omnämnanden
ICA 45 000 omnämnanden
Nordea 43 300 omnämnanden
Unionen 40 600 omnämnanden
SEB 38 500 omnämnanden
Google 36 700 omnämnanden
Mest omnämnda politiska partier 2016:
Socialdemokraterna 69 600 omnämnanden
Moderaterna 68 000 omnämnanden
Sverigedemokraterna 53 700 omnämnanden
Miljöpartiet 52 400 omnämnanden
Vänsterpartiet 48 800 omnämnanden
Liberalerna 41 000 omnämnanden
Centerpartiet 31 100 omnämnanden
Kristdemokraterna 23 900 omnämnanden