Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Expressens senaste nätsatsning: lokala vimmelbilder

Publicerad: 26 februari 2007, 10:14

Vimmelbilder är Expressens senaste vapen i kampen på de lokala marknaderna. I Uppsala möts de av UNT:s nya nöjessajt där vimmelbilderna redan är den mest besökta avdelningen, enligt redaktören Jonas Kihlander.


Genom ett samarbetet med Nattstad kan Expressen visa vimmelbilder på de lokala sajterna i Umeå, Uppsala, Västerås, Linköping, Norrköping, Örebro, Karlstad, Jönköping, Borås och Helsingborg. Bilder från Stockholm, Malmö och Göteborg visas också på City.se, KVP.se och GT.se.

– Nu får vi tillgång till partybilder på alla orter där vi har lokala sajter. Det är en viktig del i vår satsning på att bli mer lokala, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen Nya Medier.

Niclas Fröberg, vd för Glife-koncernen som äger Nattstad, säger att det är ett plus på marknadsföringskontot att synas i ett så brett medium som Expressen. Nattstad levererar redan bilder till Metros sajt, men inga lokaltidningar har visat intresse, trots att sajten fotograferar i 40 svenska städer.

I Uppsala får Expressens nya satsning konkurrens. UNT lanserade en ny nöjessajt 26 januari, och med den började tidningen satsa fullt ut på vimmelbilder.
– Det är den populäraste delen av sajten. Folk gillar att se sig själva och andra på bild, säger Jonas Kihlander, redaktör på UNT fredag.
– Vi funderade på om vi skulle lösa det genom samarbete med någon sajt eller med egna fotografer, det slutade med att vi valde att ha egna, säger han.
Det är inte tidningens pressfotografer som tar bilderna, utan särskilda vimmelfotografer.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.