Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Expressens bästa resultat sedan 1993 (Uppdaterad)

Publicerad: 2 oktober 2006, 16:19

Expressen gör sitt bästa resultat sedan 1993. Både upplageintäkterna och annonsintäkterna ökade, och webbintäkterna ökade med 73 procent.


Vinsten de första åtta månaderna ökade med 18,6 miljoner till 59 miljoner kronor, en ökning med 46 procent jämfört med samma period i fjol. Intäkterna ökade med 48 miljoner till 945 miljoner och kostnaderna ökade med 29 miljoner till 886 miljoner.
– Det är fjärde året i rad med bra resultat. Vi gjorde ett jättejobb 2002 med att sänka kostnader och annat. Vi har anpassat kostnadsnivån och lyckats väl med annons- och upplageintäkterna, säger Expressens vd Bengt Ottosson.

Upplageintäkterna ökade från 589 till 601 miljoner och annons och övriga intäkter från 314 till 344 miljoner. Intäkterna från webben är inte offentliga, men de senaste åren har de ökat dramatiskt och hittills i år har de ökat med 73 procent, enligt Bengt Ottosson. Intäkterna kommer i huvudsak från annonser ,men också från ett antal betalningstjänster.
– En del har varit väldigt framgångsrika, till exempel GI-viktkoll som vi driver tillsammans med TV4.

Bengt Ottosson tror att det samarbete med Citytidningarna i Stockholm, Göteborg och Malmö/som inletts i höst kommer att bli till stor nytta för båda parter. Samarbetet inkluderar gemensamt annonssäljbolag och gemensamma annonspaket, samt redaktionella webbsamarbeten.
– Vi kan driva deras webbutveckling, och de ger oss ett starkare lokalt innehåll på webben. Om du tittar på gt.se och kvp.se finns det betydligt mer lokalt material där nu än det gjorde för några veckor sedan.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.