Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

”Eva vet både vad fiolerna kostar och hur de låter”

Publicerad: 13 oktober 2006, 11:57

Fyra röster inifrån SVT speglar stor tillfredsställelse med valet av Eva Hamilton som ny vd för Sveriges Television.


Peter O Nilsson, chef för Kulturnyheterna:
– Det är ett bra val, eftersom Eva Hamilton kommer ur det journalistiska. Eva vet både hur fiolerna låter och vad de kostar.
Jag tror också att det är bra att det kommer någon inifrån. Värdet av den vd från det hållet har ökat den senaste veckan, eftersom jag tror att hon är bättre på att förklara för politikerna varför en bred public service, ett slags allmänegendom, är viktigt.

Karin Wiechel, redaktör, Västerbottensnytt:
– Vi har just suttit och pratat om utnämningen och tycker väldigt olika. Själv tycker jag att det känns bra. Bra med en person som kan public service och den kulturen. Bra också med en person som har sin bakgrund i nyhetsvärlden.

Per Yng, chef för Rapport:
– Vi har fått en väl kvalificerad vd med publicistiskt stabil grund, som har jobbat med  nyheter, samhällsjournalistik och dokumentärer. Eva inser vilket värde det har i public service-sammanhang. Jag är övertygad om att hon kommer att se till att vi får de resurser som vi behöver.
Kommer vi att märka att SVT fått en ny vd?
– Jag är alldeles övertygad om att Eva kommer att sätta sin egen prägel. Hur det återstår att se.

Erika Bjerström, tidigare Europakorrespondent med placering i Bryssel, nu dels på Nyheterna, dels frilans:
– Det är ett utmärkt val. Jag är jätteglad. Det är också utmärkt att hon kommer från nyheter och samhälle. Eva Hamilton är en modern public service-ledare, som samtidigt kan både föryngra och arbeta för kvalificerad samhällsjournalistik. Hittills har det i debatten låtit som om det skulle handla om antingen eller. Christina Jutterström gav oss public service tillbaka, Eva Hamilton kommer att stärka varumärket, jobba med public service ungefär som BBC gör, lite mer offensivt.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.