Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

EU-debatt om medier: Sluta tjata om lågt valdeltagande

Publicerad: 19 maj 2009, 05:57

Ambitiösare bevakning än vid förra valet, men för mycket tjat om att valdeltagandet blir lågt.
Så löd omdömena från några av toppkandidaterna i EU-parlamentsvalet vid Publicistklubbens debatt i Stockholm på måndagskvällen.


Kristdemokraten Ella Bohlin tyckte inte att hon kände igen sig i mediernas beskrivning av valkampanjen som iskall.

–    Byt ut ett av era redaktionsmöten mot ett torgmöte. Det finns ett stort engagemang ute bland folk. Att säga att ingen bryr är inte sant.

Christoffer Fjellner från Moderaterna kritiserade medierna för att spekulera i att det blir ett lågt valdeltagande.

–    Genom att tjata om det riskerar det ju att bli en självuppfyllande profetia. Varför ska folk bry sig om något som medierna redan på förhand tycker är ointressant?

Flera av paneldeltagarna var upprörda över att söndagens partiledardebatt i SVT nästan enbart handlade om inrikesfrågor.

–    Ett otroligt svek mot väljarna. Här har man chansen att få partiledarna att diskutera EU så här nära valet och så gör man inte, det är helt horribelt, sa Isabella Lövin, som kandiderar för Miljöpartiet och häromåret belönades med Stora Journalistpriset för en granskning av EU:s och Sveriges fiskepolitik.

Hon efterlyste också en bättre bevakning av Europapolitiken under mandatperioderna och inte bara några få veckor innan valet.

Socialdemokraternas toppkandidat Marita Ulvskog ser en risk i att EU-parlamentsvalet blir en fråga som framför allt syns i riksmedierna.

–    Därför är det extra viktigt att vi som är kandidater anstränger oss för att göra oss intressanta och vara lätta att förstå så att det också kan spilla över på regionala och lokala medier som inte har lika stora resurser som riksmedierna.

Även de sociala medierna diskuterades, framför allt bloggar. Centerpartiets Lena Ek beskrev reaktionerna på arbetet med telekompaktetet som en explosion av engagemang. I samband med omröstningen fick hon under en förmiddag 1 500 mejl, de flesta individuellt skrivna.

–    Jag älskar papperstidningar, men när det gäller interaktion kan ju inte papperet alls mäta sig med nätet.

För flera av kandidaterna är det en självklarhet att blogga och twittra. Till exempel Ella Bohlin från Kristdemokraterna, som dock varnade för att tillmäta de sociala medierna alltför stor betydelse.

– För mig som är en oetablerad politiker är det förstås viktigt att finnas på Twitter men för någon som Marit Paulsen är det knappast avgörande.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.