Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

En av dem blir Årets Säljare

Publicerad: 21 september 2007, 12:29

En har järnkoll på det lokala näringslivet. En sticker ut från mängden i sitt kundtänkande. En ligger 40 procent över fjolårets resultat. Någon av dem kommer att bli Årets Säljare i Medievärldens tävling Årets Dagstidning.


De nominerade i kategorin Årets Säljare är:

Johan Bergils på Hela Östergötland

Juryns motivering: ”Johan tog över ansvaret för annonssamarbetet Hela Östergötland 2003. Han har nästan fördubblat försäljningen till och med 2006 och ligger hittills i år 40 % över fjolåret. Ett imponerande jobb!
Därför är han en av kandidaterna till Årets säljare!”

Hela Östergötland är ett gemensamt annonspaket för Norrköpings Tidningar och Östgöta Correspondenten. Johan Bergils jobbar därför på båda tidningarna, och på fältet, eller ”överallt” som han själv uttrycker det.

– För mig handlar jobbet lika mycket om att dra in nya kunder som att få upp medvetandet hos alla säljare i organisationerna. Det och en bearbetning av platsannonsmarknaden är vad jag har fokuserat på, säger han.

Lennart Larsson på TTELA

Juryns motivering: ”Lennart har kallats för prototypen för den gode säljaren. Han har järnkoll på sina två städer och är med i allt i det lokala näringslivet. Han ser till att företaget är med på alla områden, inte bara den vanliga tidningen, utan kundtidningar, gratistidningar och nätet.
Därför är han en av kandidaterna till Årets säljare!”

– Vi har en sådan ambition, att vi ska finnas med i alla utvecklingsbolag i våra två städer. Det händer inte mycket här utan att vi är inblandade, säger han.

– Jag är marknadschef och säljer egentligen bara till större kunder, men jag känner mig jätteglad och smickrad.

Lita Nazar på Stormarknadspress

Juryns motivering: ”Trots en relativ kort tid i branschen sticker Lita ut ifrån mängden med sin förmåga att alltid tänka strategiskt och utifrån kundens behov. Hon tänker alltid utifrån och in istället för tvärtom. Lita är kontinuerlig i sin kontakt med sina kunder och tänker kreativt i allt ifrån målgrupp till medieval och annonslösningar.
Därför är hon en av kandidaterna till Årets säljare!”

– Om den motiveringen stämmer är jag urnöjd. Det är precis så jag vill jobba. Jag är ju relativt ny, men jag vill alltid jobba med kunden främst, jobba för kunden och i första hand se till vad kunden behöver, säger hon.

Det är tredje gången som Medievärlden/Pressens Tidning premierar de främsta insatserna inom dagspressen. Priset Årets Dagstidning delas ut i sju klasser. Vinnarna presenteras onsdag 26 september, i samband med Tidningsutgivarnas Branschdagar i Örebro.

I juryn: Johan Drakenberg (ordf), konsult, Anders Abenius, chef för OTW Communication, Louise Fallenius, printchef på Carat och Alexander Eriksson, projektledare på Scream mediebyrå.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev