Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Ego-media är framtidens modell

Publicerad: 4 oktober 2006, 12:21

Framtidens mediekonsument bryr sig bara om sig själv, var det dystra budskapet från Jim Chrisholm, Joint Principal på Imedia, när han talade på branschdagarna.


Jim Chrisholm höll det inledande föredraget på Nordiska Bransch- och Marknadsdagarna. Temat var utveckling och trender på den globala mediemarknaden. Han berättade att han hade roat sig med att följa träffarna på artiklar om Sudan, och att de länge låg på en konstant, låg, nivå. Sedan hände något som fick kurvan att stiga brant. Det kommer nyheter om att Bin Ladin hade planer på att etablera sig i Sudan.

Läsarna bryr sig visserligen inte mycket om Bin Ladin heller, men när de sätter honom i samband med att obehagliga saker kan inträffa i deras närområden, att deras transportmedel kan sprängas, då händer något och intresset ökar.
– Konsumenterna har slutat bry sig om jordbävningar i Peru och svält i Sudan. De bryr sig istället om sig själva, och det måste medierna anpassa sig till. Min son bryr sig inte ens om vad jag tycker, han bryr sig bara om vad han själv tycker, och det är han som är framtidens mediekonsument.

En följd av detta, enligt Jim Chrisholm, blir att folk i grannskapet går ihop för att förse varandra med nyheter, och att det kommer att bildas lokala nyhetsklubbar man betalar för att gå med i.
– Om jag kör till jobbet och märker att vägen är blockerad, skickar jag ett sms till min grupp, så att övriga tar en annan väg. Det är en nyhet jag har nytta av i mitt eget liv.

Han tror inte heller att behovet av journalism kommer att minska när fler bidrar med material, tvärtom.
– Att basa över 15 journalister är lätt, det räcker med att hålla dem borta från krogen, med 150 000 privatpersoner som bidrar med nyheter och åsikter som de vill få publicerade ställs helt nya krav på redaktörerna, säger han.
En annan följd av detta, enligt Jim Chrisholm, är betydigt fler varierade editioner i framtiden, nyhetsprodukter som anpassas till grupper och individer, både i print och i nya medier.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.