Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Efter polisradion sexsiffriga belopp för bevakningen

Publicerad: 9 september 2010, 10:53

Minst 100 000 kronor för att få information från SOS Alarm, och höjt pris om sajten får fler besökare, det blir verkligheten för medieföretagen när polisradion släcks.


För en lokaltidning kommer det att kosta drygt 100 000 kronor att få händelseinformation från SOS Alarm, visar en rundringning som Medievärlden gjort. Dessutom kommer informationen att skickas med cirka fem minuters fördröjning.

När den gamla polisradion ersätts av Rakel blir redaktionerna utestängda från informationsflödet.  Då kan de antingen själva ringa upp länskommunikationscentralen med jämna mellanrum, eller köpa en tjänst för bevakningen.

SOS Alarm erbjuder tjänsten Händelsenyheter. Priset beror på fem olika saker enligt Thomas Stenbäck som är affärsutvecklingschef på SOS Alarm:

1. Vilken typ av nyttjanderätt (för internt eller externt bruk).
2. Den potentiella kundkretsen (läsare, tittare, lyssnare)om det är för externt bruk.
3. Vilka händelsetyper man vill prenumerera på t.ex. brand i byggnad, explosion, dammolycka (utryckningar för bombhot, tunga patienter och militärförläggningar är exkluderade)
4. Vilket geografiskt område det rör sig om (t.ex. länsnivå, kommunnivå, nationell nivå)
5. Vilka kanaler informationen ska skickas genom, (t.ex. e-post, sms, fax, xml)

Ingen lokaltidning Medievärlden talat med har fått ett årspris på under 100 000 kronor i offerterna från SOS Alarm. Dessutom ökar priset om kundkretsen ökar, om nyhetssajten exempelvis får fler besökare.

Det låter väldigt dyrt med 100 000, men det beror ju helt på hur man bygger upp sin profil. Det är upp till varje kund att hitta rätt balans i sitt abonnemang, säger Thomas Stenbäck.

Vad baseras prissättningen på?

Vi har kostnader för bland annat drift av systemen och att säkerställa att informationen är korrekt. Den största kostnaden är trafikavgifterna, för sms fax och minicall, eftersom det är säkra förbindelser blir det höga kostnader, säger Thomas Stenbäck.

Hur är konkurrenssituationen?

Det finns många konkurrenter, trafikverkets sajt, nyhetsförmedlare som Wighs och räddningstjänsterna, och en del polismyndigheter lägger ut information på sajterna.

Är det här en möjlighet ni såg när Rakel ersätter polisradion?

Ja, i och med Rakel ökade efterfrågan, både från media och från samhället i stort. Men vi har länge haft Sveriges Radio som kund.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev