Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

DN:s annonsdirektör om nya gratistidningen

Publicerad: 21 februari 2012, 12:45

Med den nya gratistidningen kan DN i det närmaste fördubbla sin räckvidd i Stockholmsregionen enligt tidningens annonsdirektör Dan Morén.


Ämnen i artikeln:

Dan MorénDagens Nyheter

Tidningen ska var som ett smakprov av veckan som varit, säger DN:s annonsdirektör Dan Morén om den nya gratistidning som ska börja delas ut i mars.

Den nya gratistidningen ska innehålla ett axplock av material från Dagens Nyheter med tonvikt på det som producerats av Stockholmsredaktionen. Där ska också finnas mycket från nöjesdelen På Stan.

Tanken är att den ska ha lite längre liggtid, att den ska överleva en bit in på helgen, säger Dan Morén.

Med den nya tidningen får DN en beräknad räckvidd på över 60 procent i a-region 01. Vilket skulle vara ett stort kliv jämfört med senaste Orvestosiffrorna som låg på 34 procents räckvidd för DN i regionen.

Tidningen ska delas ut till 200 000 hushåll. Några planer på att till exempel dela ut den vid t-banan som konkurrenten Metro finns inte:

Vi har sett att en signifikant stor andel pendlare väljer sin mobil eller Ipad i stället för en tidning. Så där vill vi helt enkelt inte vara. I stället tror vi på att finnas där på morgonen, på frukostbordet.

De annonsörer som vill gå i gratistidningen måste också köpa utrymme i huvudtidningen. Och enligt Dan Morén är det ett stort sug efter det:

Vi har fått ett fantastiskt gensvar i dag när vi kunde presentera ett skarpt förslag.

Hur mycket gratistidningen ska dra in i annonsintäkter vill inte Dan Morén gå in på:

Klart vi har en ambition, men den får stanna inom huset.

Det finns också en förhoppning om att gratistidningen ska ge mersmak, att läsarna ska vilja få mer av DN och därför börja betala för att få den sju dagar i veckan.

Vi tror att konverteringsgraden blir högre här än om vi bara ringer till folk och frågar om de vill börja prenumerera, säger Dan Morén.

Detaljister dras till DN Stockholm

DN Stockholm delas ut gratis

Ämnen i artikeln:

Dan MorénDagens Nyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev