Medievärldens arkiv
DN och Di starkt framåt i Stockholm
Publicerad: 4 februari 2009, 19:57
Dagens Nyheter ökar sin räckvidd rejält mot för ett år sedan, upp från 866 000 till 897 000. Svenska Dagbladet ökar också, från 488 000 till 504 000, medan Metro backar. Den riktigt stora framgången har Dagens Industri med en ökning på över 11 procent.
Dagens Nyheter har haft en stark utveckling av räckvidden, särskilt bland dem som är i familjebildaråldern. Bland dem som är mellan 35 och 44 ökade tidningen från 146 000 till 171 000 i räckvidd på ett år.
Dagens Industri har tagit ett stort kliv upp hos de medelålders, mellan 45 och 54, där räckvidden ökat från 72 000 till 89 000. Den samlade räckvidden ökade från 371 000 till 413 000.
Svenska Dagbladet tappar terräng bland de yngre förhållandevis DN. Starkast går tidningen i samma ålderskategori som DI, mellan 45 och 54 år, där räckvidden ökade från 73 000 till 88 000.
Trots att Punkt SE försvunnit och City gått över till tredagarsutgivning, så har inte Metro vunnit i räckvidd i Stockholm. Den aggressiva utdelningen och exponeringen av tidningen har minskat till de dagar City försvunnit, för att spara kostnaderna, och det har minskat räckvidden, från 655 000 till 629 000.
Stockholmstoppen:
Dagens Nyheter – 897 000
Metro – 629 000
Svenska Dagbladet – 504 000
Dagens Industri – 413 000
Bland de gratisutdelade stadsdelstidningarna ökade Innerstadspress rejält, från 155 000 till 173 000. Giganten Mitt i-tidningarna höll ställningarna med sina 916 000.
mvredaktion