Medievärldens arkiv
Displayannonseringen minskar efter GDPR
Publicerad: 29 augusti 2018, 09:03
Första kvartalet med GDPR minskade intäkterna från displayannonsering med 4 procent, visar nya IRM-siffror. Det drog ned tillväxttakten för hela internetkategorin.
Ämnen i artikeln:
IRMDisplayannonseringen på desktop och mobil minskade med 4 procent andra kvartalet 2018 jämfört med samma period förra året. Årets första kvartal ökade annonseringen med 9 procent.
Displayannonseringens tapp innebar att internetkategorin som helhet bara ökade med 10 procent andra kvartalet. Det var den lägsta tillväxttakten sedan 2012. Särskilt för displaykategorierna var införandet av GDPR en bidragande orsak.
”Vi har fått det första kvittot på hur GDPR påverkar annonseringen. Displayannonseringen har påverkats negativt och annonsörerna verkar ha valt det som kanske uppfattats som tryggare alternativ. Framförallt TV och utomhus, men även radio och bio utvecklas mycket positivt”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.