Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Detaljister dras till DN Stockholm

Publicerad: 13 februari 2012, 06:40

Sista kvartalet ökade DN Stockholm sin annonsförsäljning med 60 procent. Nästan bara på detaljistsidan.


Ämnen i artikeln:

Dan MorénDagens Nyheter

DN:s satsning på en egen Stockholmsdel har tagits emot väl av såväl läsare som annonsörer. Enligt tidningens egna undersökning tycker över 80 procent av läsekretsen att det är positivt att få Stockholmsmaterialet i en egen rygg.

Att annonsörerna gillar den syns i försäljningsstatistiken. Under de tre sista månaderna i fjol ökade annonsvolymen i Stockholmsdelen med 60 procent.

Och 90 procent är på detaljistsidan, säger Dan Morén, annonsdirektör på Dagens Nyheter.

Betyder det att ni fångat upp de annonsörer som City hade?

Till viss del. Många finns nu hos oss men de har också spridits ut till andra aktörer.

För att förbättra samarbetet med detaljisterna ännu mer har DN engagerat säljbolaget Adjust vars vd Mats Jarl jobbade på City med just den kategorin kunder.

DN har precis presenterat sitt resultat och intäkterna på annonssidan ökade med 36 miljoner 2011. Det är inte omöjligt att komma upp till de nivåerna även i år menar Dan Morén.

Jag vill inte säga att vi inte kommer att göra det i alla fall. Men då behöver vi draghjälp av vad som händer på andra marknader.

Året har i alla fall börjat bra. I januari var försäljningen fyra procent över budget. Där man tagit hänsyn till den osäkra konjunkturen. Vissa kategorier går dock betydligt bättre än vad DN tagit höjd för:

Plats har till exempel inte alls sjunkit ihop som vi trodde att den skulle göra. Det visar på att våra kunder har en framtidstro och det känns jättebra, säger Dan Morén.

Ämnen i artikeln:

Dan MorénDagens Nyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev