Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Det kan bli Årets Annonskampanj

Publicerad: 19 september 2012, 10:42

En rocken rullande framgång, en spel- och sportsugen Sydamerikaresenär och en bloggande EM-reporter gör upp om vilken som ska bli Årets Annonskampanj. De nominerade är:


Nyheter 24 och Kanal 5/Wipeout

Motivering: En välintegrerad kampanj som tar subkulturen gamers på allvar och plockar upp deras kändisar in i den riktiga världen. Genom att aktivt jobba med det redaktionella innehållet skapar Nyheter24:s undersajt Fragbite goda resultat för Kanal 5:s säsongspremiär.

Nyheter 24 och Carlsberg:

Motivering: Nyheter24 och Carlsberg ger fotbollsälskare med journalistdrömmar möjlighet att förverkliga sin dröm. Med en tävling utnyttjar Nyheter24 sin målgrupps lust, kreativitet och kraft för att förtydliga Carlsbergs varumärke i en kräsen målgrupp.

Hur känns det att få dubbla nomineringar?

Riktigt kul, säger Erik Hamberg, säljansvarig på Nyheter 24.

Han är jättenöjd med bägge kampanjerna men vill inte gå in på några siffror då resultatet är något som kunderna får kommunicera.

Vår kampanj för Wipeout blev mest sedda klippet månaden den gick och jag är supernöjd med fotbollskampanjen också.

För tv-programmet Wipeout hittade Nyheter24 person från datorspelsvärlden som skickades till Sydamerika för att vara med i tv-programmet Wipeout. Genom bland annat ett intensivt twittrande lyckades han skap en hajp redan innan allt sändes.

Innför fotbolls-EM i somras lät Nyheter24 alla som ville starta en fotbolls-blogg. Läsarna fick sedan rösta vilka de tyckte var bäst. Bland de som placerat sig högst valde sedan ett antal experter ut en person som skickades fick bli fotbollsreporter för kanalen.

GP och Din Bil

Motivering: Bruce Springsteen-bilaga: ett snyggt, figursytt samarbete mellan Göteborgs-Posten och en lokal bilhandlare som utnyttjar kärleksaffären mellan Springsteen och Göteborg, och kopplar ihop de  de legendariska Ullevikonserterna med lika legendariska VW-modeller. Utan att tulla på den trovärdigheten skapar GP bra resultat och för över tidningens och Bossens värme till Din Bil.

Riktigt kul, säger GP:s marknadschef Charlotte Odbjer.

Hon var själv på en av sommarens två Springsteenkonserter på Ullevi. Och kunde konstatera att det var en kanonspelning samt att kunden var mycket nöjd. Resultatet var, enligt uppgift, över alla förväntningar mycket tack vare GP.

I juryn för Årets Annonskampanj sitter Olle Lidbom, medieanalytiker, skriver på Vassa Eggen (ordf), Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King, Helena Sverrisdóttir Liewendahl, vd Compete Now AB, tidigare upplagechef Göteborgs-Posten, Hans Sydow, ordförande Saatchi & Saatchi.

Vem som vinner avslöjas den 11 oktober på Berns.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev