Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Den vilda jakten på reklampengarna

Publicerad: 3 december 2008, 06:47

När marknadsföringsbudgetarna stramas åt drabbas de traditionella medierna först. Internet fortsätter öka, men utmanas av att publiken helst vill slippa reklam som de inte önskat eller sökt själva.


Ämnen i artikeln:

New York TimesIRMSifo

I slutet av förra veckan kom IRMs prognos för 2009, med 1,5 miljarder mindre satsat på reklam än i år.

I Danmark ser det minst lika tufft ut. I sin tidstypiska serie ”Reklamrysare 2009” har Berlingske Business frågat en handfull mediebyråer om deras syn på 2009, och den är dramatisk. Pappersmedierna får det tuffast, tv kommer också att tappa. Internet fortsätter genom marknaden och blir störst. Men spjutets bana börjar vika av, stigningen mattas.

Marknadsföring på internet brottas med samma problem som tv och radio, att en stor del av publiken inte vill ha den. Om detta kom det en rapport från Sifo som vi skrev om igår.

En stor skillnad mellan medierna är att nätet är flexibelt. En marknadsförare kan variera sitt budskap och hur det presenteras i det oändliga. Det gäller bara att göra det smart och kostnadseffektivt.

New York Times skriver om jakten på den automatiserade kreativiteten för att på nätet nå rätt målgrupp med rätt budskap rätt utformat. Långt fram ligger två företag i Kalifornien Adisn och Tumri.

Berlingske Business grafik över hur annonsmarknaden i Danmark ska utvecklas 2009, byggd på några mediebyråers prognos. De kluvna linjerna speglar spannet i prognoserna.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

New York TimesIRMSifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev