Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De tre som kan vinna Årets Distributör

Publicerad: 21 september 2007, 12:02

Två expansiva företag som satsar mycket på kvalitetshöjning och affärsutveckling och en utvecklingschef som tagit fram ett förstklassigt redskap för att vässa distributionen - det är kandidaterna juryn för Årets Distributör valt ut.


Distributionen är kostnadsstället som blivit affärsmöjlighet, som juryns ordförande Lennart Foss, tidigare koncernvd i VLT AB, många gånger uttryckt det.
De tre kandidaterna till årets pris jobbar just med affärsutveckling.

Prolog – så här motiverar juryn valet av dem:
”Från 4 till 3, till 2, till 1 företag? Prolog har genomgått en snabb förändring som i andra sammanhang och andra företag kan ta år av uppslitande kulturkrockar.
Samtidigt har ingenting varit omöjligt i affärsutvecklingen: Från bara dagstidningar, till dagstidningar, chokladaskar – och målare.
Allt detta med förbättrad lönsamhet och kvalitet.”

– Fantastiskt roligt, säger Johan Lundin, vd i Prolog om nomineringen. Vi har anledning att vara stolta.
– Vi har behållit kulturerna från företagen och är på väg att bygga en gemensam stomme. Det gäller att utnyttja känslan för professionalism och glädjen för värvet.

Kim Hindart, utvecklingschef i UNT Distribution – juryns motivering:
”Kim har utvecklat den elektroniska budbok som stora delar av branschen applåderar och som kullkastar tidigare tekniska lösningar. Den effektiviserar hanteringen påtagligt, spar tid, gör distributionsarbetet mer flexibelt och minskar reklamationerna. Men framför allt kommer den elektroniska budboken att vara ett redskap för affärsutveckling.
Kim kombinerar gedigen teknisk kompetens med de egna erfarenheterna från jobbet som tidningsbud.”

– Det är jättekul att det har uppmärksammats det jag gjort, säger Kim Hindart.
– Jag hoppas att andra ska se affärspotentialen, som jag en gång gjorde när jag drog igång arbetet.
Den elektroniska budboken ”fyllde ett hål som vi såg”, berättar han.
– Det är roligt om andra kan dra nytta av det.

Tidningsbärarna – så skriver juryn:
”Tidningsbärarna är det kreativa distributionsföretaget: ingenting är för stort, för smått för lätt eller för svårt för att testas, inklusive nya former av samarbeten och service. Allt för att utveckla affären.”

– Vi är besjälade av distribution, vi tycker det är roligt, säger vd Ingemar Stensson.
– Och så måste vi för våra uppdragsgivares räkning utveckla sidoverksamheter, utnyttja den infrastruktur vi har med personer och bilar.
Han säger att det vore i det närmaste tjänstefel att inte prova nytt, även om det ibland inte fungerar.
– Det vi aldrig ska äventyra är sluttiden för våra huvudprodukter.

Juryn för Årets Distributör består av Lennart Foss, ordförande, Anders Donlau och Karin Hallberg.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev