Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De tre kan bli Årets Redaktion

Publicerad: 21 september 2007, 05:55

Ett ambitiöst webbprojekt med reportrar ute i världen, murvlar som gräver djupt eller en redaktion som sjunger flerkanalspubliceringens lov. De tävlar om titeln Årets Redaktion i Medievärldens tävling Årets Dagstidning.


Det är tredje gången som Medievärlden/Pressens Tidning premierar de främsta insatserna inom dagspressen. Priset Årets Dagstidning delas ut i sju klasser. Vinnarna presenteras onsdag 26 september, i samband med Tidningsutgivarnas Branschdagar i Örebro.

Först ut i vår presentation av finalisterna är klassen Årets Redaktion:

Aftonbladet.se
Juryns motivering:
”Genom att kombinera alla tillgängliga publiceringskanaler på ett prestigelöst och nyskapande sätt erbjuder Aftonbladet.se direktkontakt mellan läsare och intervjupersoner i svårtillgängliga delar av världen. Via projektet ”Världen direkt” kliver de vanliga människorna i tidningens reportage fram och möter läsarna/besökarna i realtid för att tala om allt från bomber och vattenbrist till fotboll och skola.”

Sigge Ennart är redaktionschef på aftonbladet.se. Han säger att hela redaktionen ”verkligen har brunnit för projektet”.

– Det är ett i grunden helt journalistiskt projekt där vi inte på något sätt har sneglat på marknadsföring eller möjligheter till annonsintäkter.

– Syftet har varit att utveckla nätjournalistiken och det har nog fått alla att brinna lite extra, säger Sigge Ennart.

Helsingborgs Dagblad
Juryns motivering:
”Ingen människa är en isolerad ö – så inte heller HD:s ”grävnav”. HD har på ett framsynt sätt utvecklat sin grävorganisation för att ta tillgängliga resurser tillvara och involvera alla medarbetare i grävprojekt, från sportredaktionen till foto- och lokalredaktionerna. Satsningen har inte bara resulterat i ett antal uppmärksammade reportage utan har även väckt stort intresse bland både svenska och norska kolleger.”

– Det känns välförtjänt. Vårt grävnav, under ledning av Åsa Nicander, har producerat ett 20-tal reportage som förmodligen aldrig hade blivit gjorda utan deras engagemang, säger Helsingborgs Dagblads chefredaktör Lars Johansson.

Han är säker på att grävnavets framgångar stärker varumärket HD.

– Genom våra avslöjanden om ölförsäljning till ungdomar och bostadsrättsföreningar som diskriminerar invandrare visar vi hur viktigt det är att satsa resurser på angelägen journalistik.

Norrköpings Tidningar
Juryns motivering:
”Vid ”superdesken” fattar nyhetschef, tv-redaktör och webbredaktör löpande beslut om vad som ska sändas i Norrköpings Tidningars olika publiceringskanaler. NT anställer från och med nu endast multijournalister och visar vägen mot en framtid där innehållet avgör publiceringsformen.”

– Vi har kommit en bra bit på väg i vår förändringsprocess och vi ska komma längre, säger Charli Nilsson, redaktionschef på Norrköpings Tidningar.

Han tycker att det nya sättet att jobba på har utvecklat hela redaktionens journalistik. Och att medarbetarna lärt sig att förstå de olika publiceringskanalernas särart.

– Det vinner läsarna och tittarna på. I tv förmedlar vi känslor, i tidningen ger vi fakta och på webben finns snabbheten.

Juryn har bestått av Ulrica Ambjörn, tidningskonsult, och Erik Hörnfeldt, informationschef hos Tre.

I dag, torsdag, offentliggör vi finalisterna i klasserna Årets Redaktion och Årets Säljare. I morgon presenterar vi kandidaterna till Årets Marknadsinsats och Årets Distributör. På måndag finalisterna i Årets Dagstidning Nya medier och i Årets Annonsorganisation. Och på tisdag, dagen före prisutdelningen, offentliggör vi vilka som slåss om huvudpriset Årets Dagstidning.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev