Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De tävlar om Årets Marknadsinsats

Publicerad: 21 september 2012, 05:03

En jätte som tog ett lokalt grepp, ett lyckat livräddningsförsök eller ett antal nytvättade fotbollsfans? Det är bidragens som gör upp om Årets Marknadsinsats. De nominerade är:


Sportbladets Plusduschar:

Motivering: Sportbladet var generösa mot sin mest lojala fangrupp och byggde upp lyxduschar för Camp Sweden i Kiev under fotbolls-EM. Sportbladet gillar bevisligen att hänga med sin målgrupp: man till och med duschar med dem. Genom att våga tänka nytt och på ett lekfullt, generöst sätt fyller man sitt varumärke med värme. Resultatet har en stor framtida potential.

Kan det bli en mycket bättre motivering? Vi är superglada, säger Aftonbladets reklamchef Pär Ekroth.

Han var själv på plats i Ukraina. Men duschade inte på Camp Sweden.

Jag var där och snackade med fansen.

Från början var det tänkt att Sportbladet skulle erbjuda surfmöjligheter till camparna. Men det fanns det upptäckte man. Så då fick det bli tvättmöjligheter i stället.

Ska ni satsa på det här mer i framtiden?

Det är absolut inte omöjligt. På något sätt ska vi nog hjälpa fansen att heja fram Sverige.

Dagens Nyheter:

Motivering: Sveriges största morgontidning lyckas skapa en känsla av att DN är en riktig lokaltidning för stockholmare. Marknadsinsatsen klarar av att balansera rikstidningens svåra uppdrag med lokaltidningens attraktiva närhet. Med möten på stan och tårtkalas visar DN att de vill komma ut från redaktionsgolvet och med 40 000 nya provprenumeranter har tidningen en god grund att arbeta vidare med.

Jättekul, säger DN:s marknadschef Dan Morén.

Och den här satsningen har verkligen varit framgångsrik.

Om den nu gått så bra, är ägarna sura för att ni inte gjorde det här tidigare då?

Nej. Det här var nog en bra tidpunkt för den här satsningen. Vi hittade en lucka för lokal kvalitetsjournalistik som många önskade.

Hallands Affärer:

Motivering: Hallands Nyheter och Hallandsposten räddade livet på sin månatliga affärstidning Hallands Affärer med denna marknadsinsats som har en imponerande  seriös tonalitet. Marknadsinsatsen lyfter upp de lokala näringslivskändisarna utan att behandla dem provinsiellt. Resultatet med både ökade intäkter och räckvidder knäcker en nedåtgående kurva och visar att dagstidningen alltid kan nå nya målgrupper.

Vilken jättefin nominering. Och vi är så stolta över vår insats. Vi var övertygade om att den skulle fungera, men det är alltid kul att få resultatet svart på vitt, säger Marie Erlandsson, privatmarknadschef på Hallandsposten och Hallands Nyheter.

Affärstidningen var tidigare inriktad på målgruppen män, 50+. Men räckvidden sjönk och intäkterna likaså. Då bestämde sig såväl redaktion som marknadsavdelningen att rikta om tidningen mot en yngre och kvinnlig målgrupp. Och då ökade räckvidden med 5 procent och intäkterna med 20 procent.

Betyder det att gubbarna är på utdöende i Halland?

Ha ha. Nej de är lika många som tidigare. Det vi har gjort är att addera nya målgrupper.

Vem det blir som gjort Årets Marknadsinsats presenteras på Berns i Stockholm den 11 oktober.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev