Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De ska få fason på adresserna

Publicerad: 10 september 2010, 11:31

En nystartade distributionsakademi ska bland annat få fram en gemensam standard för adresser. I dag finns ett antal varianter som skapar reklamationer och irritationer.


I går var första sammanträdet i distributionsakademin. Där ingår förutom representanter från ett antal budföretag också tidningsföretag från norr till söder.

Ett konkret resultat av deras arbete kommer troligen att bli nya standards för adresser. I dag finns ingen sådan, vilket skapar olägenheter för abonnenterna och onödiga kostnader och irritation för budföretagen.

   Inom det närmaste året är den nog framme. Men det är inget som är tvingande, Vi kan bara förorda den, säger Olof Nyberg, akademiledamoten och vd för Svensk morgontidningsdistribution, SMD.

Han hoppas att gruppen kan bidra till affärsutvecklingen för tidningsföretagen. Till exempel när det gäller att öka upplagan eller att underlätta distribuera olika reklamutskick i väldigt specifika områden.

   Vi kan göra det prickskyttet ännu bättre.

Men det gäller att få fler med sig i arbetet:

Distributionsbolagen är bara en del av värdekedjan. Där ingår också tidningarna och tryckerierna. Det måste till mer industriella perspektiv, vi måste bli bättre på att tänka i processer.

Vad ska man med en distributionskrets till, Olof Nyberg?

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev