Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De kan vinna Årets Marknadsinsats

Publicerad: 20 september 2010, 09:18

En sätter guldkant på tillvaron och tidningen. En annan fikar bokstavligen efter läsare. Den tredje ställde till med en riktig löpchock. De tre nominerade till Årets Marknadsinsats är


ÖP vardagslyx med motiveringen:

Att marknadsföra produkter med löfte om guldkant på tillvaron är ett beprövat grepp sedan bronsåldern, minst. Här har begreppet vardagslyx kopplats till den dagliga tidningen i en kampanj som glänser av självförtroende och konsekvens. Guld heter au på latin, men på jämtska ligger förkortningen ÖP närmare till hands.

   Så roligt, verkligen, tycker ÖP:s marknadschef Viktoria Winberg.

Precis för ett år sedan skulle nya ÖP lanseras. Det blev ett samarbete mellan redaktionen och marknadsavdelningen där det mesta var kopplat till vardagslyx. Det kunde handla om till exempel gåvopåsar med bland annat choklad och doftljus till läsarna eller långa reportage med många bilder.

Vad är vardagslyx för dig?

   Att sitta i vår jakstuga, utan el och vatten och bara titta ut över sjön, säger Viktoria Winberg.

SVD Svd2GO med motiveringen:

Att prenumerera på en morgontidning är för många unga lika otidsenligt som fast telefoni, TV på bestämda tider eller musik som kostar pengar. De flesta tidningar möter samma utmaning. SvD visar vägen i ett imponerande försök att definiera om prenumerationsbegreppet för en generation som förutsätter valfrihet i varje läge.

Att få tidningen i brevlådan passar inte alla. Bättre då att hämta den på Seven Eleven tänkte försäljningsfolket på Svenska Dagbladet. För 69 kronor per månad fick prenumeranterna ett sms i mobilen med en kod som berättiagde dem till en tidning i jourbutiken. Upplagechef Mattias Skoog är nöjd med utfallet:

   Jag kan inte gå in på siffror men vi är mycket nöjda. Speciellt med tanke på att det här är tillkommande försäljning, inget som påverkar andra siffor.

Aftonbladet Bröllopet med motiveringen:

Sommarens stora mediahändelse i Sverige var bröllopet mellan Victoria och Daniel, och minsta bygdeblad gjorde allt för att ge sina läsare del av glädjen och yran. Landets största tidning gifte ihop marknad med redaktion i en lika oväntad som imponerande satsning. Publikfrieriet belönades med ett rungande Ja!

   Wow. Toppen!

Aftonbladets kommunikationschef Nils Franchell är mycket glad över nomineringen. Och hade inte valet varit hade man kanske redan varit klara med utvärderingen av kampanjen men nu är man inte riktigt där ännu. Men han har i alla fall konstaterat att det blivit bra genomslag för de löpsedlar som AB gjorde:

   De fick en riktig chockeffekt. Och det har skrivits mycket om dem i olika lokaltidningar.

Vad gjorde du själv på bröllopsdagen?

På dagen stod jag i Tullhus 2 som vi hade hyrt för att dela ut ballonger och annat. Sedan blev det middag hos goda vänner. Och eftersom min sambo sjöng i den stora kören fick jag hänga med där på ett bananskal efteråt.

De kan bli Årets Redaktion

 De tävlar om Årets Annonskampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev