Medievärldens arkiv
De kan bli Årets Säljare
Publicerad: 15 september 2008, 09:49
En outtröttlig branschföreträdare, en som tar event-försäljningen till nya höjder och en levande legend med 50 år i branschen. Möt kandidaterna till Årets Säljare. (Uppdaterad med bilder)
Lars Stedtlund, Västerbottens-Kuriren
Det går bra för VK och givetvis hänger framgången inte på en enda person. Men på Umeås stora mediehus finns Lars Stedtlund, en levande förebild för a l l a säljare. Efter mer än 50 år på VK är Lars fortfarande i framkant vare sig det handlar om print, web eller radio. Lars är nyfiken och inspirerande, ständigt i utveckling och ständigt i kontakt med nöjda kunder. Lars Stedtlund, nu också nominerad till titeln som Årets säljare!
– Det var väl jättebra. Det kan du nog förstå efter alla år att jag känner igen mig i den rollen. Jag har brunnit för det här i hela mitt liv, så det är klart att det är jätteroligt.
Jeanette Axell, Aftonbladet
När det här priset instiftades handlade sälj om traditionell annonsförsäljning, huvudsakligen i print. Nu är det nya tider och en av dem som leder utvecklingen är Jeanette Axell på Aftonbladet. Jeanette säljer event och olika marknadsprojekt med mycket stor framgång för sin arbetsgivare. Nytänkande, kreativitet och stor entusiasm, men ändå lyhörd. Det är egenskaperna som bidrar till Jeanettes resultat, och hennes nominering till Årets säljare 2008.
– Fantastiskt! Nu börjar jag nästan grina. Otroligt kul att bli uppmärksammad för det man gör. Det här var månadens roligaste samtal!
Owe Ericson, Dagens Nyheter
Hur gör han? Hur orkar han? Det finns förstås – positiva – frågetecken kring branschfenomen som Owe Ericson på DN, men för Owes del handlar det bara om leverans. Med utropstecken.
En lagspelare som gärna går i täten, en branschföreträdare som tänker brett. En säljare som tar plats med de rätta argumenten vid varje möte, en säljare som bygger relationer och som aldrig ger upp. En solklar kandidat till titeln som Årets säljare 2008.
– Oj, det lät bra. ”Hur orkar han”, jag förstår den frågan eftersom jag fyller 64. Jag tycker det här jobbet är skitroligt, lika roligt nu som när jag började på DN för 24 år sedan: Möten, lösningar, prata morgontidningar som huvudmedium.
Juryn Årets Annonsorganisation och Årets Säljare:
Johan Drakenberg (ordf)
Anders Abenius
Louise Fallenius
Alex Eriksson
Axel Håkansson
mvredaktion